Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juli 2017

Alk på Silkeborg-søerne?

22. juni 2017 omkring kl. 21 på vej gennem Sejs-snævringen sydøst for Silkeborg så jeg en fugl på vandet, som straks fik mig til at tænke på en alk, mens jeg samtidig erkendte, at sådan en har jeg kun set på billeder, og desuden at der vist er noget om, at de lever i Nordatlanten på lodrette klippeformationer, og sådan nogen har vi ikke i Silkeborg-søerne.

Jeg var i kajak uden kamera eller fuglebog, så jeg måtte iagttage og prøve at huske. Det var ikke svært, for fuglen lod mig komme helt tæt på, og jeg kunne i ro og mag indprente mig detaljerne. Hele oversiden var aldeles kulsort og gik skarpt over i hvidt på undersiden, men det mest markante var dog tegningen på næbbet – en ganske tynd hvid streg med et knæk et stykke inde fra spidsen, og som stod i skarp kontrast på den sorte baggrund. En ligeså tynd hvid streg sås på bagkroppen, og det var så markante karakteristika, at jeg ikke havde problemer med at genkende den, da jeg kom hjem og checkede fuglebogen.

Problemet er nu, at det må have været et spøgelse, for der er ikke alke på Silkeborg-søerne. Men en kajak er en væltepeter, så hvis man ser spøgelser eller hallucinerer eller mister koncentrationen, mens man sidder i sådan en, så falder man omgående i vandet, og det skete ikke.

Hvad er det, jeg har set?

De senest indberettede arter i Naturbasen: