Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. juli 2017

Artsbestemmelse af flagermus ud fra sonogram

Hejsa,

Jeg er ret ny mht. ultralydsoptagelser af flagermus. Optagelsen blev lavet i går aftes i min kolonihave på Halsskov i Korsør. Flagermusene fløj mest langs og i et par levende hegn, der afgrænser kolonhaveforeningen imod marker og græsoverdrev. Men de kan dog også finde på at flyve tæt hen over mig, når jeg sidder ved et bord på græsplænen (5-10 m fra det levende hegn).

Mine resultater er følgende: Peakfrekvens: 54 kHz, varighed af skrig: 12-14 ms, pause imellem skrig ca. 78 ms. Herved fås ca. 12 skrig/sek.

Kandidater: dværgflagermus, pipelstrelflagermus eller måske Brandts flagermus? - jeg hælder selv mest til dværgflagermus.

(- Men skrig og pauser ses en lille smule udflydende i mine sonogrammer, så jeg er usikker på, hvor jeg målet skrig til og fra. herved bliver forholdet imellem varighed og pause usikkert.)

Mit udstyr: Flagermus-detektor: Banton Batbox, hertil har jeg programmet Batscan.

Med venlig hilsen

Morten


Foto: Morten A. Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: