Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juli 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Paul René Orlien
Møde om kvalitet her på F&N ! (Læst 1469 gange) Postet d. 16-07-17 kl. 22:25
Kære alle,

Der har i en kortere periode (igen) været dialog om kvalitetsniveauet her på F&N …

Jeg har ført en provokatorisk tone og mødt modstand på det. Det er meget fint med reaktionerne og jeg har derfor et ønske om at invitere de som ikke er helt enige med mig i formen og argumentationen, men selvfølgelig også alle andre. Jeg ved at det betyder alverden at man kender hinanden

Det er mit håb at vi kan finde en form herinde, da vi alle er interesseret i at gøre det absolut bedste for naturen her i DK som er meget trængt.

Det som ligger mig mest på sinde er, at vi får en så god database som det er muligt. Det er kun muligt hvis vi alle er ydmyge overfor emnet og ikke tager tingene for givet.

Jeg inviterer hermed til møde hos mig på Slettevang 13 i Hørsholm nu på fredag d.21 juli kl.10-12 og håber at rigtig mange gider/har tid til at møde op og få en snak om kvaliteten her på F&N !

Meld gerne ind på paul.Orlien@Hotmail.com eller SMS på 23838353

Vi ses

/Paul

Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 14:27. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Såfremt det, som der nu end findes frem til på dit møde, Paul René Orlien, ikke efterfølgende bliver implementeret på Fugleognatur, vil det så stoppe de nytteløse person-angreb, eller som du kalder det, den provokatoriske tone, i forum?

Der er ikke meldt ud med andet end, at enhver, der er tilmeldt på Fugleognatur.dk, kan deltage i forum. Derfor er der aboslut ingen grund til at angribe de personer, der har interesse i og føler lyst til at deltage i besvarelser af spørgsmål. Man kan derimod altid kritisere besvarelserne. Men det er jo noget ganske andet end at være "provokatorisk".

Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 15:29. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Jeg kan desværre ikke komme. Kunne ellers være hyggeligt.

At debattere kvalitet er altid relevant, at provokere er sjældent relevant.

Jeg kan godt se problematikken i at nogle arter bliver obset i flæng selvom de egentlig kan forvekles med sjældnere arter og egentlig skal genitalpræpareres for sikker bestemmelse. Eksempler fra billernes verden kunne være Dasytes plumbeus og Barypeithes pellucidus. Andre kræver gode vinkler fra f.eks. undersiden hvilket sjældent er muligt ud fra folks billeder, f.eks. Syvplettet Mariehøne.

Men løsningen er nok ikke at anlægge en "provokerende tone", hvor man går efter bestemmeren, som forsøger at hjælpe ud fra den viden der er tilgængelig. Hvis sådanne personer skræmmes væk fra hjemmesiden, lider hjemmesiden og sidste ende offentlighedens interesse for området, et unødvendigt knæk. Hvis man ved noget andet end bestemmeren må man jo tilkendegive det i tråden og argumentere for hvorfor en art hellere skal observeres som sp. end med artsepitet.

Når det så er gjort, så er hjemmesiden bygget sådan op, at det er observatøren der i sidste ende bestemmer om et cf. skal observeres som sp. eller med artsnavn.

Hvis man synes dette er problematisk kan man jo lade være at bruge F&N eller, når databasen skal bruges i et projekt, markere de arter der er problematiske at bestemme med en særlig stjerne, sådan at udbredelsen i tid og sted for en given art skal tages med et forbehold. (Da stjernen symboliserer dette).

Mvh Brian

Kommentér

Paul René Orlien
#3 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 16:11. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Hej Stig og Brian,

Jeg er med på at det ikke er en farbar vej at være alt for provokatorisk.

Udfordringen er så blot at finde en form hvormed det er muligt at "skubbe" lidt til de som ikke (i mine øjne) tager denne side seriøst.

Hvis F&N skal være så god som muligt, er vi nødt til at insistere på at der svares ordentligt ... det er det som jeg reagerer på.

Jeg har naturligvis diskuteret disse ting med Thomas Eske Holm og vi er selvfølgelig enige om at basen bør være så god som muligt ... metoden til at få nogle få "elementer" til at give ordentlige og gennemtænkte svar, har vi ikke altid været enige om ...

Jeg ønsker ikke at være krigerisk, og jeg vil nok fremadrettet nedtone mine "udfordrende" spørgsmål, selvom jeg stadig mener at der er et par af de der svarer der skal "holdes til ilden" ...

Jeg er ikke selv typen der bliver fornærmet over en lidt "skarp" retorik, men der er flere som bliver "pigesure" og piver og klager til Thomas hvilket dybest set er barnligt og svært at tage alvorligt ...

Håber at vi ses derude, det er jo også derfor vi gider være herinde

/Paul

Kommentér

Benny Steen Larsen
#4 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 17:13. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Nej tak, jeg kan ikke lige den dag.

Det ville dog højre kvaliteten på F&N betydeligt, hvis du startede med at feje for egen dør i stedet for at jagte andre, der giver væsentligt mere kvalificerede svar end dig selv. Her er nogle få eksempler fra de seneste dage:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Det ser altid dumt ud, når man kritiserer andre for at være useriøse og lave fejlbestemmelser, når man selv kvajer sig gang på gang. Det er lidt bekymrende, at du er i kvalitetsudvalget, men man kan jo bare håbe på, at der er andre end dig, der kigger dyrene igennem.

Ingen er fejlfri, det er jeg bestemt heller ikke selv. Jeg er glad for, at de fleste af mine vildskud, bliver rettet, men jeg forventer, at det foregår i en sober tone, hvor man altid går efter bolden og aldrig efter personen.

Jeg ved ikke, hvorfor du har set dig gal på Kjeld, men generelt er hans bestemmelser fuldt på højde med dine og som regel meget mere uddybende. Han er en stor gevinst for dette forum, som vi skal agte på - ikke søge at jage væk.

Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 18:41. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Jeg kan supplere med, at jeg ikke helt forstår ideen med at ville "højne kvaliteten på dette forum"?

1) Du kan jo selv starte, Paul!

Og det gør man ikke ved at overhælde andre med lort - men ved at vise "overskud". Det er der altid plads til her - vel at mærke: Fagligt overskud!

I stedet handler det konstant om at kritisere alle andre - BEGYND VED DIG SELV - dig, der mener "at være så ydmyg"!

Du kan jo f.eks. begynde at kvalitetssikre dyr i massevis! - Så bliver standarden automatisk hævet, ikke?

- eller lave kvalitative FAGLIGE besvarelser, i stedet for overfald af de øvrige på områder du jo selv ikke aner en dyt om. Hvordan kan du overhovedet sige, at andre mangler erfaring - når du åbenbart INGEN selv har ???

så det hele er snak - og dovenskab - og pegen fingre ...

Hvor mange gange har du ikke nærmest presset nybegyndere til at lave opdræt af larver - men ALDRIG - ALDRIG har jeg set noget som helst, du selv har præsteret på området.

Du vil bare have andre til at lave en masse arbejde for dig.

Det sidste døgn er jeg nærmest blevet "SPAMET" med helt urimelige, sære spørgsmål og angreb om baggrunden for mine bestemmelser. Selv vedrørende dyr, Paul ikke engang selv kender!!! - Hvem f... bilder du dig ind, du er`?

Før hen var det i stedet lignende angreb, der handlede om larvebestemmelser (hvad han heller ikke ved meget om) og om, hvor "dum og uvidende jeg er på området" ??

- Jeg havde egentlig først valgt at negligere alle disse verbale chikaner - men må desværre tage bladet fra munden.

For Paul er ALTING GALT!

- og så vil han bestemme ALT! hvad der skal foregå.

Går det ikke, som han vil - så ser han sig nødsaget, nærmest som en Guddommelig pligt - at chikanere andre. Personligt ser jeg det ekstremt barnligt!

Og desuden kan jeg ikke se, at det ligger ikke i hverken Pauls - eller nogen andres - regi at bestemme, hvad der skal ske på Fugle og Natur.

Kan man ikke lide det, der foregår, kan man bare holde!

Eller man kan i det mindste indgå på ligefod med de øvrige.

Personligt har jeg svært ved at se, at der skulle være nogen "niveau-problematik" her på siden - Stort set alle besvarelse bliver begrundet - efter behov.

Til gengæld halder det gevaldigt med en rimelig sober omgangstone - og det problem kommer primært fra dig selv!

Så jeg foreslår faktisk i stedet, at du holder HELT her på siden!

Det må være en form for naturlig konsekvens af, at du ikke synes om siden og niveauet.

Så: Farvel med dig, Paul - og bliv væk!

Så kan det være, vi andre måske kan få lidt "arbejdsro" - og ikke skal sidde i stedet og forholde os til ubegrundede personangreb fra sidelinien! - mens vi forsøger at lave noget sobert

Så kan vi måske i stedet bruge energien på noget mere positivt, fremadrettet i stedet for alle de ting, du gennem tiden har haglet folk til med:

Så var det galt, at der var for lidt latin!

Så var det galt med manglende opdræt!

Så var det galt med begrundelser!

Så var det galt med FOR LANGE begrundelser

- fordi du ikke gad læse hele tråden - eller forstå noget som helst.

Og så var det også galt med "Hr og Fru Kakkelbord", som ikke forstod dit niveau

Sig mig: Har du overhovedet selv forstået dette forum? - Det handler bla om, at uvildige mennesker kan stille spørgsmål om dyr, de har mødt... og måske langsomt få en spirende interesse for emnet.

Får man den interesse ved at blive sablet ned, svinet til, presset til at lave opdræt

Men selv gør du ingenting?

Jeg har en hel remse af folk, som desværre er holdt netop på grund af dig (bare i den tid, jeg har været her) - En masse dygtige mennesker med gode potentialer!

Så at tale om at "højne standarden" her på siden lyder hult. Disse mennesker kunne netop være med til at højne standarden på sigt. Mange nye er "på vej" = super.

Alle dem vil du så smide på porten - hvis de "sidder ved kakkelborde"! ???

I virkeligheden er det eneste problem her efterhånden, at du der her. Jeg må spørge mig selv, hvad pokker du overhovedet laver sådan et "lavt sted"?

Så: Forsvind med dig! - hvis du er så utilfreds med dette forum!

Skrub af - og lav selv et bedre forum!

Kommentér

Benny Steen Larsen
#6 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 18:48. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Godt brølt Kjeld! Jeg er fuldstændig enig i hvert et ord. Håber du bevarer din entusiasme og dit gode humør, trods alt.

Kommentér

Paul René Orlien
#7 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 18:51. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Kjeld,

Helt som forventet forstår du ikke en s... men du er vel bare en jysk "tran-lampe" uden for pædagogisk rækkevidde, som mener at være blevet ekspert på få år ... det er ganske enkelt IKKE muligt, og det er det jeg refererer til når du udtaler dig uden at have orden i dine referencer og tydeligt mangler den nødvendige ydmyghed !

Mange har ikke lyst til at høre dine lange bondejydske retirader og har derfor forladt dette site ...

Tænk dig om, og udgiv da for pokker "Kjelds store larvebog" eller "billedbog" ... jeg tror Hr. og Fru kakkelbord venter

/Paul

Kommentér

Ulla Friborg
#8 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 20:04. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Ærlig talt Paul...

Jeg synes altså også, at du overskrider adskillige grænser hvad angår værdighed.

Mht. Kjeld: Jeg går ud fra, at det er denne tråd, der henvises til:

- se linket HER

Jeg har svært ved at se hvordan din kommentar

"Mon ikke Kjeld B kan finde den i "bamses store billedbog" ?

vi venter ... så kommer der sikkert et ganske u-kvalificeret gæt !!!"

kan opfattes som værende skrevet med et glimt i øjet; især sidste sætning taget i betragtning! Der er heller ingen smiley, der kunne lede tankerne i den retning....

I ovenstående tråd skriver du endvidere:

"Det ville være skønt hvis du gad kvalificere dine svar i stede for at blive personlig ... det burde du være for klog til, tager jeg fejl ??"

Du mener måske ikke selv, at du er personlig i dine svar?

Tillad mig at mene, at du er helt urimeligt grov i dine angreb på andre og deres svar.

Hvad i al verden er det du forsøger at opnå?

Med den tone, du generelt lægger for dagen, vil du da aldrig kunne forvente at opnå noget som helst - bortset fra andres største uvilje.

Kan du virkelig ikke selv se det?

Prøv at læse dine svar til bl.a. Kjeld, set fra hans synsvinkel. Du bryder dig da garanteret ikke selv om at få sådanne svar, vel?

Jeg håber ikke, du tager mig mit svar ilde op. Jeg forsøger at holde mig så neutral som muligt.

Jeg er endnu en af Kjelds disciple, og jeg sætter stor pris på hans svar. Jeg sætter for øvrigt stor pris på enhver, der gider svare på mine spørgsmål, især hvis det sker på en sober måde, hvilket stort set altid er tilfældet.

Jeg går ud fra, at din utilfredshed bunder i, at mange blot svarer hvilken art, det drejer sig om, og undlader at begrunde svaret. Det kan jeg også savne nogen gange, men vælger så at spørge hvordan vedkommende har bestemt arten.

Jeg tror ikke, at hverken du, jeg eller andre opnår flere begrundelser ved at skrue bissen på.

Med eftertænksom hilsen

Ulla

Kommentér

Ulla Friborg
#9 Kommentar postet d. 17-07-17 kl. 20:07. Emne: Møde om kvalitet her på F&N !
Jeg glemte at nævne, at jeg i den grad ser frem til Kjelds "billedbog".

Der går som regel ikke en uge uden at jeg mangler den.

Hilsen Ulla.

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator