Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juli 2017

Hvilken svirreflue-dværg?

Nå ja, dværg og dværg, men noget SKAL man jo finde på...

Fluen her blev set d.20.7.2017 i min have i Malling, hvor den fouragerede i storkenæb. Den fangede min opmærksomhed, fordi den forekom så lille. Mit første overfladiske blik på bagkropstegningen sagde Alm. marksvirreflue (Eupeodes corollae), men det ville i så fald være den allermindste af slagsen, jeg nogensinde har set. (Nå ja, bevares, jeg er - mildt sagt - ikke ekspert i disse dyr, så det siger ikke så meget.) Mit hurtige øjebliks-skøn var nemlig en længde på bare 6-7 mm. Men det er givetvis forkert, og jeg har ikke siden kunnet lokalisere præcis den blomst, den er fotograferet i, så jeg har ikke kunnet måle efter ad den vej. Fluen KAN godt have været 8 mm, hvilket skulle åbne for en syndflod af muligheder.

Jeg må hellere vise mine billeder - 3 ialt her i tråden. Lidt flere haves, men det er bare mindre skarpe gengangere. Her er det første.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: