Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2017

Skovspurv mod rude

I dag ved 08 tiden var der en skovspurv der ramte ruden ind til vores stue. Den lå bagefter meget stille og trak vejret hurtigt, tænkte den havde fået et ordentligt gok i nødden.

Jeg har før hørt at de kan komme sig, men efter 30 min lå den stadig og var meget passiv.

Jeg har efterfølgende haft den i en foret papkasse med håndklæde over (tænkte at den ville stresse mindre hvis det var mørkt)

Jeg har haft held med at give den vand med en sprøjte, men den tager ikke rigtig imod insekter eller korn.

Den har fået mere energi, eller den er ihvertfald mere livlg, og jeg har to gange haft den ude og se om den kunne flyve væk.

Det er somom at den har kræfter i vingerne, men ikke i benene, hvorfor den "svømmer" hen over græsplænen når den prøver at flyve.

Det mærkelige er at den trækker benene efter sig, på trods af at den gode kan bevæge dem når jeg har den i hånden. Jeg har (med begrænset viden) efterset den, og kan ikke mærke eller se nogle brud.

Kan det tænkes at den får kræfterne igen? Eller kan hele op og blive klar, eller er den bedre tjent med at blive aflivet? Jeg har intet problem med hverken at bruge tiden på at få den lille fyr på benene igen, eller at aflive den, såfremt det er det bedste for den

Hilsen

En bekymret spurveven :)

De senest indberettede arter i Naturbasen: