Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2017

flagermus, art og mystisk adfærd

Jeg har en hel del af disse flagermus boende inde under mit tag. Normalt ser jeg dem blot flyve rundt i skumringen og ser deres musemokker-lignende små lorte på terrassen under udhænget på taget.

I forgårs var der flere som kom ind i huset, de fleste i et renoveret og absolut tæt lokale. Jeg forstår ikke hvordan de er kommet der ind. Min kat forsøgte at fange dem og havde fået bidt flere ihjel inden jeg kom til. Et par "krabbede" rundt på gulvet. Dem bar jeg ud. De lavede en del lyde, men var nemme at fange. Tilbage i min stue, kom der pludselig en flyvende og gemte sig bag et gardin. Den fik jeg også bragt ud og lagde i et lille fad på en træbænk. Senere var den kravlet ned på undersiden af fadet og forsøgte tilsyneladende at gemme sig der. Jeg vendte fadet, så der kunne ligge i skjul under det. I dag var den væk. Det var en anden også som hang i noget, jeg bar ud, så den kunne hænge i det udenfor. Den er også væk nu. Jeg anede noget sort under en dyne i den renoverede afdeling og da jeg kiggede efter, lå en og gemte sig der. Der var en del lorte omkring den, så jeg tænker den må have gemt sig der i et par døgn.

Er der nogen som kan identificere den, jeg nu har taget et billede af? Den er bidt i ryggen af katten og er død. De andre er væk nu, så det er den eneste, jeg har taget et billede af. Er der nogen som har et bud på deres ændrede adfærd? De er alle helt mørke.


Foto: Flagermus

De senest indberettede arter i Naturbasen: