Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juli 2017

Eristalis...

Endnu en, der driller mig lidt...

Umiddelbart leder mønstret på bagkroppen tanken mod en E. arbustorum. På det første billede ses en stribe midt i ansigtet, sådan en har E. arbustorum ikke, men ifølge Bent Haagen Petersens nøgle, "kan slidte eksemplarer have en tynd stribe".

Ses bort fra om der er midtstribe i ansigtet, og angives i stedet at forfødderne er mørke, vingerne er uden mørkt bånd, og vingemærket er 2-3 gange bredden, er der tre mulgiheder tilbage: E. abusiva, E. arbustorum og den allesteds nærværende E. tenax.

E. tenax mener jeg ikke det er. Den har meget tydelig midtstribe i ansigtet, og jeg synes ikke der er tydelige striber i øjenhårene (selvom behåringen er ret kraftig).

Hvis det er korrekt, er E. abusiva og E. arbustorum med i opløbet, og det kræver så en beslutning vedr. midtstriben i ansigtet og/eller et billed hvor man kan se om antennebørsten er fjergrenet behåret eller kort behåret. Det mener jeg ikke jeg har.

Måske har jeg bare kørt mig selv af sporet igen...

Set i Børstingerød Mose den 25. juni 2017.

Venlig hilsen

Jan


Foto: Jan Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: