Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2017

Hvor er humlebierne blevet af i år?

Jeg plejer at have en minimum 6-7 arter i haven, men i år har jeg set éen eneste, der var halvdruknet i køkkenvasken. (Jeg ved ikke hvorfor de lander dér- er de tørstige?)

Til gengæld er der en del små lådne bier, nogle få honningbier- og slet ingen murbier.

Har foråret bare været for koldt/tørt og sommeren for våd og kold?

Jeg synes, det er meget mærkeligt, og jeg har endda ladet rigtig mange (også blomstrende) ukrudtspletter stå, som jeg måske ellers ville have slået.

Det er ellers et godt museår allerede, mine katte tager mange, og humlebier (nogle arter) ynder forladte musereder. Der er masser af grenbunker/bunker med brombærafklip (fra for 2 år siden)- og lige om lidt mirabeller.

Jeg har godt nok mark på den ene langside af haven (iår vinterbyg)- og på den anden en ivrig græsklipper, men genboen har vild have- dvs bla. en gårdsplads fyldt med biplanter- og den anden nabo har 4 tdl land heraf også en del vildtvoksende.

Også sommerfuglene lider nød, her plejer at være mange Nældens Takvinger & Påfugleøjer, men vi har mest Græsrandøjer, Stor Kålsommerfugl, Admiral- og i foråret Aurora. Dog er her en del små natsværmere.

Selv stuefluer er de ikke mange af!

Nogen bud?

Mvh

Tine

De senest indberettede arter i Naturbasen: