Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken Stenus? (Læst 129 gange) Postet d. 31-07-17 kl. 21:49
Denne blev set d.30.7.2017 i Virksund (fugtig skov/moseområde), hvor den blev rystet ned fra lavt fyrretræ ("fyrrebusk"). Den blev desværre ikke målt, men mit bedste skøn lyder på OMKRING 5 mm.

Flere billeder haves, men supergode er de ikke (i så fald havde jeg vist dem allerede i første ombæring). Jeg har overvejet såvel S. pallipes som S. impressus, men har ikke megen forstand på biller... Kan nogen hjælpe med ID?

Vh Elisabeth

Hvilken Stenus? (Denne blev set d.30.7.2017 i Virksund (fugtig skov/moseområde), hvor den blev rystet ned fra lavt fy)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1373 x 1608)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(835)
#1 Svar postet d. 12-09-17 kl. 12:44. Emne: Hvilken Stenus?
Må jeg se de ekstra fotos? Det må være Stenus geniculatus eller impressus.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 12-09-17 kl. 17:10. Emne: Hvilken Stenus?
Hej Mathias,

Dejligt at høre fra dig! I mellemtiden har jeg glemt alt, hvad jeg havde prøvet at sætte mig ind i omkring Stenus´er, så jeg har ingen anelse om, hvor på dyret de afgørende kendetegn skal søges.

Jeg har 6 andre fotos af denneher og vil hjertens gerne vise dig alt, hvad der måtte være fornødent. Men jeg synes, 6 fotos er lige i overkanten (SÅ forskellige er de heller ikke). Er det muligt for dig nærmere at indkredse, hvad det er, du gerne vil se, så skal jeg prøve at levere nogle illustrationer af det? Eller skal jeg virkelig forurene cyberspace med 6 halvdårlige billebilleder? (Hvis det er det, der skal til, så får du dem selvfølgelig! )

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(835)
#3 Svar postet d. 13-09-17 kl. 14:53. Emne: Hvilken Stenus?
Hej Elisabeth

Har du et billede mere lige oppefra?

Jeg synes i øvrigt at kunne ane lidt metalskær hvilket er karakteristisk for impressus, men jeg er ikke sikker. Er der nogle billeder der viser dette mere tydeligt?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 17:53. Emne: Hvilken Stenus?
Hej igen Mathias,

Her kommer 2 dårlige billeder, som er de mest lige-oppefra jeg har.

Desværre kan jeg ikke se skyggen af metalskær på et eneste af mine billeder, så jeg drister mig til at fortolke det derhen, at billen faktisk er UDEN metalskær. - Her kommer så det første "oppefra-billede":

(fortsættes)

Hvilken Stenus? (Hej igen Mathias,

Her kommer 2 dårlige billeder, som er de mest lige-oppefra jeg har.

Desværre)
Klik på billedet for original størrelse (1091 x 1286)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 17:55. Emne: Hvilken Stenus?
Og her følger det andet.

Hjælper det med noget??

Vh Elisabeth

Hvilken Stenus? (Og her følger det andet.

Hjælper det med noget??

Vh Elisabeth)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(835)
#6 Svar postet d. 23-09-17 kl. 01:51. Emne: Hvilken Stenus?
Hej Elisabeth.

Jeg tør godt kalde den impressus på trods af manglende metalskær. Det kan ikke rigtigt være andet efter at have kigget på de nye fotos.

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 23-09-17 kl. 13:59. Emne: Hvilken Stenus?
Hej Mathias,

Du skal have mange tak for bestemmelsen af denneher! Jeg har prøvet selv at sætte mig en lillebitte smule ind i sagerne, men må erkende, at jeg er alt for uøvet udi billespørgsmål til at kunne have nogen egen mening. Jeg tror på dig, og obser den som Stenus impressus.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator