Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2017

Hvilket møl?

Denne blev set d.1.8.2017 om natten i Malling, hvor den kom til min oplyste rude. Skønnet længde omkring 9 mm.

Der kommer 3 billeder, alle ret dårlige. Jeg bliver nødt til at fortælle, at jeg det sidste års tid har undret mig (og ærgret mig!) grænseløst over, at jeg pludselig er blevet enormt dårlig til at tage skarpe billeder med brug af autofokus, hvilket i praksis stort set kun er noget, jeg bruger i mørke til natsommerfugle. Man kan selvfølgelig altid få et par nitter, men jeg syntes da, jeg tidligere godt kunne lykkes med det - nu er det nærmest en undtagelse, hvis der overhovedet kommer noget brugbart ud af det, og rigtig OK bliver det næsten aldrig. For netop et års tid siden fik jeg nyt kamera, og det er herefter, at det er blevet så ringe. Først fornylig blev jeg via en fotografi-side på Nettet bekendt med, at netop den kameramodel, jeg nu har erhvervet mig, generelt er plaget af, at dets autofokus-funktion "snakker" meget dårligt sammen med bl.a. makrolinser af bare LIDT ældre dato (min makrolinse er 3 år ældre end det nuværende kamera).

Sådan noget bliver man spilleme bare SUR over. Samtidig er det selvfølgelig en trøst at få at vide, at man ikke er ved at hensmuldre helt, men bare er et offer for det, jeg for mig selv kalder "IT-drengerøvenes evige stræben efter FORNYELSE for enhver pris". Det kommer jo slet ikke sagen ved, det ved jeg godt. Men det er altså lidt af en æressag for mig at understrege, at SÅ hamrende dårlig en fotograf er jeg altså heller ikke (vanligvis), men mod defekt udstyr kæmper selv guderne forgæves!

Tilbage til nattemøllet...

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: