Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2017

Stor kæmperovbille (Ocypus olens)

Tak for medlemsskabet herinde. Glæder mig til at læse en masse spændende indlæg fra hele landet, om vores skønne natur.

Efter hvad jeg umiddelbart kan se, så er der ikke registreret ret mange fund af Ocypus Olens eller "Ole" på Fyn, hvilket jeg finder sært.

Jeg har den i min have, endda på badeværelset, hvor den jager "sølvfisk". Den er blevet en kær ven, fordi den er ret tillidsfuld. Jeg sætter dem dog altid nænsomt ud i haven, af frygt for at komme til at skade dem med støvsuger osv. Jeg bor i Svendborg i byzone. Jordbunden i haven består i stor grad af kompost fra kommunens genbrugsplads. Haven er omkranset af bøgehæk i baghaven og liguster i forhaven. Påbagsiden støder haven op til en af kommmunens "bufferdamme" til regnvand.

Endvidere har jeg hyppigt mødt "Ole" i mine forældres have i Stenstrup, også på Sydfyn. Denne er omkranset af Hassel og Liguster. Fælles for disse to haver er anvendelsen af kompost fra kommunen og Ligusterhæk.

Hvis det er sandt at der så få registreringer af "Ole", på Fyn så vil jeg lige spørge om fremgangsmåden for en registrering...

Hvad skal jeg gøre for at være behjælpelig? Hvilke krav skal en registrering opfylde, for at være valid og brugbar i videnskabeligt øjemed?

Har i øvrigt mødt "Ole" mange andre steder på Syd og Midtfyn, bl.a. ved Nørresø ved Korinth, så jeg tror at "Ole" er ret almindelig her i området.

Med venlig hilsen

Dan Larsen


De senest indberettede arter i Naturbasen: