Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. august 2017

...uglekasse-rensningsdag...

...i går fik jeg taget mig sammen til at klatre op og rense og tømme min uglekasse og min falkekasse....har ikke fået det gjort, siden jeg satte dem op for tre år siden. Og hold nu k...ft mand, hvor var det tiltrængt..... i falkekassen, som sidder i et askehegn og har været beboet af både tårnfalke og alliker, var der ca en milliard ørentviste. Og stort set alle insekter man ellers kan forestille sig i store mængder....bundlaget var en massiv, nærmest levende formuldet masse af fjer og gylp skidt og kanel.... Og i skoven i uglekassen, stod det ikke bedre til. Det lugtede stramt af ammoniak, da jeg med en lille planteskovl gravede bunden op. Som når man muger i et hønsehus.... en massiv fugtig masse, - fyldt med bla duefjer...måske pga besøg af en mår ? Kassen har ellers produceret natugleunger hvert år....jeg undrer mig over, hvordan fuglene næsten kan få det til at fungere i feks et gammelt hult træ. ? Altså uden én, der kæmper sit plumpe legeme de 8 meter op og fylder ren savsmuld på. Faktisk blandede jeg oprindeligt noget loppepulver i bundlaget. Men det virker så åbenbart absolut ikke i årevis...jeg er glad for, jeg fik det gjort. Det må jo være et helvede at ligge og være fugleunge i sommervarmen i sådan en kasse....

Mvh Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: