Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. august 2017

En underlig star fra Sprogø - Krat-Star?

Frugterne og småaksene ligner ud efter Pigget Star, men stænglerne samlet i den tætte tue var usædvanlig stive til næsten stikkende og meget bladfattige.

Jens Christian Schou har i sin bog om danske halvgræsser en omtale af Krat-Star (Carex muricata) om lignende Pigget Starog som er kendt fra Sverige, men endnu ikke fra Danmark.

NB: På Den Virtuella Floran betegner Carex Muricata Pigget Star, og Krat-Star regnes for en underart af denne.

Skulle det være Krat-Star, der er ankommet til Sprogø, evt. spredt med trafikken fra Sverige?

Jeg har tidligere set Pigget Star på Sprogø, og den var ret forskellig fra denne, strå m.v. meget blødere.

Den er fra engene øst for Fyrbakken. Jeg opdagede denne kraftige tue og tog GPS-koordinater og noget belægsmateriale, som jeg har.

På vejen tilbage opdagede jeg yderligere 2-3 stærkt nedbidte tuer af formentlig samme type.

Kommentarer, især fra Jens Christian, der er den der ved mest om danske starer, er meget velkomne.



Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: