Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2017

Okkergul skørhat?

Ved hjælp af Felthåndbogen er jeg kommet frem til, at det må være Okkergul Skørhat.

Jeg har baseret mig på følgende konstateringer: knækker/smuldrer let => skørhat

Hatkant samme farve som hat, ikke som lamellerne. Kun svag lugt. Kun en anelse skarp smag efter længere tids tyggeri => IKKE Galde-Skørhat

Hatbredden var 7 cm. Forvekslingsmuligheden R. innocua beskrives med en max. hatbredde på 4 cm. Så den udelukker jeg på det grundlag.

Da dette eksemplar voksede i græs og ½ m fra lærkebevoksning, og fordi nærmeste løvtræ (en ældre birk og en ung bøg 3 m høj) var mere end 4 meter væk, og fordi, der ikke var nogen udpræget skarp smag, så vover jeg at udelukke Sol-Skørhat også.

Voksested: tørt, på kalkpræget jord lidt syd for Skillingbro Kalkgrav. Observeret i går.

Er det for løsagtig omgang med bestemmelseskriterierne? Det skal gerne være troværdigt, når jeg lægger en observation op!

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard



Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: