Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johanne Øhlers Aagaard
En vikler? (Læst 147 gange) Postet d. 10-08-17 kl. 22:39
Denne kom på lys i nat ved Udsholt Strand.

Er det en vikler?

En vikler? (Denne kom på lys i nat ved Udsholt Strand. 
Er det en vikler?)
Johanne Øhlers Aagaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 444)
Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(6913)
#1 Svar postet d. 11-08-17 kl. 08:37. Emne: En vikler?
Ja, det er helt sikkert en vikler. Jeg er ikke sikker på arten. Jeg tror, det er en sen Hedya pruniana. Der er ikke rigtigt nogen af de nærmeste, der er så mørke i sømfeltet/frynserne, men omvendt er den ikke spot om, og jeg synes ikke Metendothenia atropunctana kan udelukkes.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Johanne Øhlers Aagaard
#2 Kommentar postet d. 11-08-17 kl. 09:44. Emne: En vikler?
Tak for dit svar. Den må forblive i det uvisse så

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2100)
#3 Svar postet d. 12-08-17 kl. 22:29. Emne: En vikler?
Jeg har kikket lidt på denne og føler mig (ret) sikker på, at det ikke er pruniana, men netop atropunctana - pga vingefaconen, den rosa tone i det hvide, den sorte priks placering, det lyse felt på kanten inde i det mørke område. I England taler de ovenikøbet om en delvis anden generation i august. Det er summen af de nævnte træk plus helhedsindtrykket, der gør mig rimeligt sikker.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Johanne Øhlers Aagaard
#4 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 19:26. Emne: En vikler?
Tak for hjælpen

Besvar | Kommentér

Johanne Øhlers Aagaard
#5 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 19:31. Emne: En vikler?
Er det Heyda atropunctana det skulle være eller en anden atropunctana?

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#6 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 21:05. Emne: En vikler?
Den hedder Metendothenia atropunctana.

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2100)
#7 Svar postet d. 20-08-17 kl. 22:18. Emne: En vikler?
Der har været lidt navneskift undervejs. I van Deurs bog om viklerne i Danmarks Fauna fra 1956 (stadig den eneste håndbog om de danske viklere) hedder den Argyroploce dimidiana (et navn, der nu bruges om en helt anden art). I Katalog over de danske sommerfugle, som jeg redigerede i 1985, hedder den Hedya atropunctana. I Revideret katalog over de danske sommerfugle, Karsholt og Nielsen 1998, hedder den Metendothenia atropunctana. I samme forfatteres Revideret fortegnelse over danmarks sommerfugle fra 2013, som er den Fugle og Natur følger, hedder den igen Hedya atropunctana - og dette fastholdes i Nordic-Baltic Checklist

of Lepidoptera fra 2017. - Alt i alt: Ja, det er den, vi mener

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#8 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 22:26. Emne: En vikler?
Nå, undskyld, jeg var ikke opmærksom på, at den har skiftet navnet tilbage til Hedya, men ja, det er den, vi mener.

Besvar | Kommentér

Johanne Øhlers Aagaard
#9 Kommentar postet d. 21-08-17 kl. 20:32. Emne: En vikler?
Mange tak for forklaringen, blev lidt forvirret da jeg ikke kunne finde en art der hed Metendothenia atropunctana.

Er den sikker nok til at jeg skal indtaste den?

Jeg kan se der kun er en observation her på fugle og natur, er det fordi den er sjælden eller bare fordi den ikke bliver tastet ind?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator