Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2017

Hvilket program til RAW-billedbehandling?

Kære forum

Jeg er uerfaren med RAW-formatet, men vil gerne kunne arbejde med det. Mit Nikon D5200 kan, så vidt jeg kan se af manualen, optage RAW-billeder i 14 bit.

Min fotokyndige kollega anbefaler Adobes Lightroom til at justere hvidbalance o.l. Nu har jeg været inde på hjemmesiden og mistet enhver lyst til at gå videre. Det er totalt uoverskueligt.

Jeg har installeret Faststone (og givet ham et bidrag, for det program er genialt) og har en lille smule erfaring med GIMP.

Kan de gøre det samme som Lightroom? I Faststone ser det ud til, at værktøjet "justering levels" kun arbejder i 8 bit (256 trin i hver farve), så det tyder på et nej.

Er der andre, gode, muligheder end Lightroom eller andre Adobe-produkter?

I øvrigt: Faststone kan tælle antal farver i et billede. Jeg har et mørkt et med ca. 440000 farver. Er det teoretiske maximum 256^3 farver?

mvh

Lars

De senest indberettede arter i Naturbasen: