Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2017

Lider disse Stor Kæmperasolhat af for meget kvælstof?

Et måske lidt nørdet spørgsmål, som jeg håber nogen vil kunne hjælpe med at svare på.

Fandt disse afarter/ varianter af Stor Kæmpeparasolhat, i går, på en tur i Svanninge Bjerge, i et område med fritgræssende Jerseykvæg, hvor der voksede adskillige gode eksemplarer af Stor Kæmpeparasolhat. Tæt på et dybt spor efter kørsel med gødning, så jeg så disse afarter/ varianter, hvor der stort manglede skæl og i stedet var en brun top på hatten. De var ikke ret store, havde alle øvrige kendetegn på at være Stor Kæmpeparasolhat. Men de så trætte og slappe ud.

Spørgsmålet er, om det kan været det forhøjede indhold af kvælstof på biopoppen, som gør at de her, som jeg mistænker stærkt for i virkeligheden at være Store Kæmpeparasolhatte, at se sådan ud og åbenlyst ikke trives ?


Foto: Beklager den forringede kvalitet. støvregn.

De senest indberettede arter i Naturbasen: