Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. august 2017

Fiskeørn

Vi har et lille fritidshus i Trinderupgård-området pr. Ans By. Lige ned til Alling å og tæt på Gudenåen.

Min kone og jeg er ret sikre på, at vi 4 gange har set en fiskeørn. Kan det passe?

Fuglen er ikke helt så hvidhovedet, som man ofte ser på billeder, og dens underside er heller ikke helt hvid, men lys meleret i hvidt og gråt. Den er tydeligt større end en musvåge, nok lidt større end en rød glente, som det helt bestemt ikke er. Og så har den de lange, slanke vinger, der næsten minder om fiskehejrens med det tydelige knæk eller bue nedad, især i opflyvning. I går så jeg den sætte sig i er træ bare 50-75 meter borte, lige ved Alling å. Desværre satte den sig sådan, at jeg ikke kunne se hovedet. Lidt senere fløj den nedad om bag træet og var væk.

Altså: kan det passe, at det virkelig er en fiskeørn her i det forøvrigt helt fantastiske naturområde?

De senest indberettede arter i Naturbasen: