Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. august 2017

Eudonia??

Jeg lærte tidligt her på F&N, at en bestemt slags små natsommerfugle var så håbløse at have med at gøre, at man lige så godt fra starten kunne springe dem over. De kunne ikke bare meget sjældent artsbestemmes, men selv deres slægtstilhørsforhold var ofte et åbent spørgsmål. De var sp. af enten Scoparia eller Eudonia, og dermed var alt næsten altid sagt.

Jeg har været en lydig elev og ladet dem fare gennem årene, selv om netop denne type kræ i "sæsonen" altid har været talrige her på matriklen.

Men nu prøver jeg så igen. Om ikke for andet, så for at få bekræftet, at de ikke er umagen værd ;-). Denne tråds dyr blev fundet indendørs i mit hjem i Malling d.18.8.2017. Kan der siges nogetsomhelst om den, der rækker ud over "Eudonia/Scoparia sp."?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: