Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. august 2017

Selandria serva ?

Jeg har taget disse 2 billeder d. 26./7. 2017 på Silkeborg Motorbådsklub´s grund ved Himmelbjerget - ud til Julsø.

Jeg har siden søgt på billeder, og fandt frem til, at den godt kunne ligne Selandria serva.

Jeg har siden fundet denne side med en beskrivelse af bestemmelse af Selandria serva: tifaeris.wordpress.com...

Den er godt nok på fransk, men med lidt opslag forstår jeg den sådan:

Selandria serva fordi: den har 9 antenneled. Hovedet er sort lige som pterostigma og antennerne er sorte.Oversiden af thorax er sort, og siderne er gule med kun sternal-partiet sort.Fødderne er helt gule. Costal-ribben er gul.

familier/arter, der kan ligne:

visse Argidae, men de har kun 3 antenneled.

slægten Athalia, men de har enten sorte bølger eller streger på benene, og costal-ribben er sort.

Brachythops flavens, men de har første antenneled gule og (ofte) forkanten af clypeus hvid.

Brachythops wuestneii, ligner mest Selandria melanosterna.

Hypolaepus pavidus har siden af thorax sort, og meget længere antenner.

Selandria melanosterna har meget stor lighed, men her er siden af thorax sort.

slægten Nematus har de første 2 antenneled meget lange, og i det hele taget meget længere og spinkle antenner.

Hvis jeg har forstået/oversat ovenstående nogenlunde rigtigt, og det også gælder for danske forhold - (og såfremt den kære franskmand ved, hvad han skriver om) - så vil jeg mene, at "min" hveps også kan bestemmes som Selandra serva.

Der er dog et men. I det 2. link, som angives som kilde www.naturespot.org.uk...selandria-serva, fremgår det, at Selandria melanosterna godt kan ses med gul thorax-side. Imidlertid står der, at hos S. melanosterna er 3. antenneled længere end de 3 yderste tilsammen.

Ved forstørrelse af billede 2, mener jeg at kunne se, at 3. antenneled ikke er længere end de 3 yderste tilsammen, hvorfor hvepsen på mine billeder må være S. serva.

Jeg ved dog slet ikke nok til at vurdere, om det jeg har læst er rigtig forstået - og om det i det hele taget stemmer. Hvis nogen har gidet at læse så langt, håber jeg, at jeg kan få be- eller afkræftet.

Mvh.

Niels Jørgen


Foto: Niels Jørgen Rosenkrants

De senest indberettede arter i Naturbasen: