Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2017

Hvilken meget lille fugl ved Pinseskoven ?

Ved pinseskoven på Vestamager, i hjørnet tættest ved pumpestationen, lejrpladser og Hejresøen, er et lille område, hvor der altid er mange småfugle, måske på grund af bl.a. dyrefoder: Sangere, mejser, spurve, svaler....

Lørdag var der i buskene ved asfaltstien nede fra pumpestationen en stor gruppe løvsangere, mellem dem mindst én ringmærket. Men lidt længere ad stien denne meget lille dunbold op.

Den lå og nærmest krøb på asfalten, mens den pikkede noget op. Min første indskydelse var, at det var en juvenil af en art, også fordi at den ikke virkede særlig sky eller særlig mobil.

Da jeg kom nærmere, kom den på benene og bevægede sig rundt. Den lignede ikke rigtigt nogen fugl, jeg har set før. Den var meget lille, ikke større end de løvsangere, der hoppede rundt i buskene. Da den endelig fløj, så fløj den ganske udmærket og hurtigt væk.

De følgende fotos - hvor fuglen går på stien - viser noget, som for mig mest ligner en slags værling. Men den var altså dælme ikke ret stor. Meget mindre end for eksempel en gulspurv.



Foto: Henry Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: