Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2017

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Poul Ulrik
Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark (Læst 834 gange) Postet d. 25-08-17 kl. 10:27
Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark (Den 16. august flyttede min arbejdsplads til det nye trafiktårn ved Dybbølsbro, og jeg mødte i god t)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)

Den 16. august flyttede min arbejdsplads til det nye trafiktårn ved Dybbølsbro, og jeg mødte i god tid for ikke at fare vild på den første dag. Der var dog lige tid til at afsøge de omliggende ruderater efter interessante smådyr. Det mest interessante var tre rødlige blomstertæger, jeg rystede ned fra et fyrretræ, der, som det eneste i en række, står på den tilgængelige side af indhegningen mod rangérterrænet.

Jeg fandt hurtigt frem til, at tægerne tilhørte slægten Alloeotomus, som fortrinsvis lever på fyr, men havde ingen erfaring med den. I Danmark kendes (kendtes) kun A. gothicus, der, som en af de seneste arter i DK, begynder at flyve i august/september og forekommer spredt i hele DK, undtagen nord for Limfjorden. En af de mest forventelige nye arter i DK er (var) imidlertid A. germanicus, der kendes fra Sverige og Tyskland - samt næsten alle andre lande omkring os.

De to arter ligner hinanden rigtig meget, men jeg bildte mig ind, at mine dyr, hvoraf jeg havde taget en han og en hun med hjem til nærmere undersøgelse, afveg lidt fra A. gothicus, så jeg sendte en mail til Lars Skipper for at høre nærmere om forskellen på de to arter. Han skrev tilbage, at de to arter skulle være lette at kende fra hinanden på behåringen. A. gothicus er forsynet med lange, oprette grå hår på oversiden, hvorimod A. germanicus er næsten nøgen for hunnens vedkommende og kort tilliggende håret hos hannen. I Danmarks Fauna, bind 81 står yderligere kendetegn, bl.a. vedrørende behåringen på 2. antenneled hos hunnen samt behåringen på bagtibia, som er kortere hos A. germanicus.

De hjemtagne dyr måtte frem og fotograferes, og jeg kunne til min glæde konstatere, at alle kendetegn passede fint. Billederne blev sendt til Lars, som efter nogle dage fik tid til at svare. Han synes ikke, der er meget at være i tvivl om og lykønskede med, at Alloeotomus germanicus nu kan krydses af som dansk art 

Ved efterfølgende besøg på stedet har jeg hver gang set 1-3 hanner, men ikke flere hunner. Billedet her viser en han fra 21. august 2017.

Mvh Poul

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#1 Kommentar postet d. 25-08-17 kl. 10:46. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Stærkt! Endnu engang stort tillykke med fundet og NFL´en Poul Det bliver næppe den sidste nye art fundet på Dybbølsbro af dig!

Mvh. Jens

Kommentér

Werner Meng
#2 Kommentar postet d. 25-08-17 kl. 11:07. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Stort tillykke med den, den er nok ikke nemt at bestemme og adskille fra A. gothicus uden lup og gode billeder og øjne

M.v.h. Werner

Kommentér

Finn Krone
#3 Kommentar postet d. 27-08-17 kl. 08:12. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Hej Poul

Så nu ved du, hvad du skal fordrive frokostpauserne med Der er bare spændende ved Dybbølsbro

Kæmpe tillykke med fundet!

Vh Finn

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 27-08-17 kl. 22:46. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Tillykke!

Altid dejlig med flere tæger at lede efter

Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 28-08-17 kl. 08:23. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Tak skal I have

Jernbanearealerne ved Dybbølsbro og Belvedera er jo under kraftig afvikling pga. diverse byggeprojekter, så jeg må skynde mig for at finde flere interessante dyr derude...

Vh Poul

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#6 Kommentar postet d. 28-08-17 kl. 09:36. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
FEEEDT, Poul.

Tilykke med den og tak for artiklen.

mvh Morten

Kommentér

Morten DD Hansen
#7 Kommentar postet d. 01-09-17 kl. 21:36. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Tillykke med den fede art - det er supergodt gået!

Kommentér

Poul Ulrik
#8 Kommentar postet d. 09-09-17 kl. 19:35. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Mange tak, Morten og Morten

Vh Poul

Kommentér

Mathias Holm
#9 Kommentar postet d. 11-09-17 kl. 12:57. Emne: Blomstertægen Alloeotomus germanicus (Wagner 1939) ny for Danmark
Hej Poul.

Du får også et stort tillykke her fra!

Mvh. Mathias

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator