Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2017

Fodring af havens sommerfugle



Buddlejaen er på sit sidste og det gælder også de nedfaldne mirabeller i haven. Jeg fodrer derfor havens takvinger (i år fortrinsvis admiraler) dels for at have fornøjelsen af dem i haven, dels for at give admiralerne lidt ekstra energi til deres snarlige træk sydpå.

Sukkerlokning med rødvinssnore er jo den klassiske måde at tiltrække såvel takvinger som natsommerfugle på - ihvertfald her på vores breddegrader. Imidlertid synes jeg at sukkersnorene tørrer hurtigt ud og de kræver derfor pasning.

Istedet bruger jeg de lange tefilterposer fyldt med forhåndenværende sukkerholdigt indhold, hængt op på solrige steder i haven. De virker i over en uge ad gangen uden pasning.

På det første foto er indholdet resterne af brombær kogt til saft, tilsat ekstra sukker. Der sidder ialt 12 admiraler på de 3 poser, der har hængt i over en uge på tidspunktet for fotografering.



Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: