Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. september 2017

Klimaprojekter og deres påvirkning fuglereder

Hej F&N

Rundt omkring i hele verden bliver der lavet klimatilpasningsprojekter, og en vigtig del af disse er forsinkelsesbassiner. Det kan eksempelvis være legepladser og parker, men også enge, moser og søer som bliver forsynet med en vold og et "afløb". De grønne forsinkelsesbassiner er ofte den billigste løsning.

Mit spørgsmål til jer er, hvordan periodevis øget vandstand påvirker jordrugende fugle i moser og på enge, samt fugle der yngler på øer og i rørskoven langs søer. Min umiddelbare forventning er, at æg går til, hvis de bliver oversvømmet. Jeg ved dog ikke, om nogle af fuglene er delvist tilpasset til skybrudslignende hændelser.

Hvis nogen er aktivt medlem af DN eller DOF, så er jeg også interesseret i at høre, hvordan de ville forholde sig til, at § 3-natur blev brugt til at tilbageholde vand i deres kommune (i forholdet til at påklage en eventuel dispensation).

De senest indberettede arter i Naturbasen: