Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. november 2017

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Morten Kofoed-Hansen
Minerfluerne Agromyza spiraeoidearum og Phytomyza stolonigena nye for Danmark (Læst 5998 gange) Postet d. 07-09-17 kl. 21:52
Minerfluerne Agromyza spiraeoidearum og Phytomyza stolonigena nye for Danmark (Hermed en lille teaser omkring en eftersøgning af to nyopdagede minerfluer herhjemme.
18/7 fandt Kl)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)

Hermed en lille teaser omkring en eftersøgning af to nyopdagede minerfluer herhjemme.

18/7 fandt Klavs Nielsen en bladmine på Kvast-spirea på Bornholm. Klavs nøglede arten til A. spiraeoidearum på den uundværlige hjemmeside bladmineerders.nl og bestemmelsen blev bekræftet af Willem Ellis, manden bag hjemmesiden.

- se linket HER

I kølvandet på nyfundet fandt Klavs arten flere steder langs Sjællands nordkyst og for nyligt faldt jeg selv over den på Klase-spirea ved Furesøen.

Ifølge bladmineerders er arten er ikke den eneste minerflue på spiræa:

- se linket HER

Den kan dog ret let bestemmes på den grønlige minegang med en maddike-agtig larve:

- se linket HER

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 07-09-17 kl. 21:56. Emne: Minerfluerne Agromyza spiraeoidearum og Phytomyza stolonigena nye for Danmark
Phytomyza stolonigena

30/8 hjembragte jeg et par bladminer på Lav ranunkel fra Vaserne i den formodning, at der var tale en om den almindelige Phytomyza ranunculi eller endnu bedre ranunculivora eller ranunculicola - to arter, jeg endnu ikke har fundet. Jeg er ofte i Vaserne og gør en indsats ud af at tilføje så mange arter som muligt til den i forvejen temmelig lange artsliste fra lokaliteten.

Stor var glæden da bladminen let nøglede ud til noget hjelt fjerne, nemlig Ph.stolonigena qua minens udspring fra selve bladstilken.

- se linket HER

Der er adskillige minører på forskellige ranunkel-arter, men denne karakter nævnes kun for stolonigena:

- se linket HER

Jeg sendte et billede til Willem Ellis, der bekræftede bestemmelsen og bemærkede at det er en sjælden art overalt. Herefter fik den et status-tjek på Fugleognatur-forum, hvor Simon Haarder yderligere kunne berette at den tidligere blev regnet som en underart af ranunculi og at fundet var det første for Skandinavien:

- se linket HER

Husk at tjekke bladminerne på ranunkel.

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#2 Kommentar postet d. 07-09-17 kl. 22:42. Emne: Minerfluerne Agromyza spiraeoidearum og Phytomyza stolonigena nye for Danmark

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator