Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Rasmussen
en lilla mælkehat (Læst 94 gange) Postet d. 10-09-17 kl. 23:33
Mælkehatten på billedet gror under gran i Blekinge, 15 N for Olofström. Mælken er hvid og ikke specielt rigelig, men overordentlig skarptsmagende. Kan det evt. være nordisk mælkehat, Lactarius trivialis ? - FinnR

en lilla mælkehat (Mælkehatten på billedet gror under gran i Blekinge, 15 N for Olofström. Mælken er hvid og ikke speci)
Foto: En lilla mælkehat FinnR
Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(99)
#1 Svar postet d. 11-09-17 kl. 09:04. Emne: en lilla mælkehat
det kunne det godt være.

Prøv at se om mælken bliver grågrøn når den tørrer ind. Det gør den hos trivialis.

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 11-09-17 kl. 14:01. Emne: en lilla mælkehat
Jeg synes ikke, at mælken skiftede tydeligt farve ved indtørring. Hvis den stadig er der når jeg kommer til lokaliteten igen vil jeg lave et kontrolleret tørringsforsøg.

- Er der andre mulige lilla mælkehatte det kan være?

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(99)
#3 Svar postet d. 11-09-17 kl. 14:12. Emne: en lilla mælkehat
Ja, men nogle af dem har mælk der anløber violetagtigt. dem tror jeg ikke det er.

Violetgrå mælkehat og rosabrun mælkehat er nogle muligheder hvor mælken også anløber med grønlige nuancer.

Rosabrun mælkehat kender jeg ikke.

Violetgrå er normalt ret lille, men som ung ganske violet. Nordisk mælkehat skifter også udseende med alderen. Så det er ikke så nemt.

Farveskiftet på mælken er en vigtig karakter, og det er også vigtigt at notere hvor hurtigt det sker, og hvilken farvenuancer der er over tid.

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7219)
#4 Svar postet d. 11-09-17 kl. 19:27. Emne: en lilla mælkehat
Mælkens farveskift eller ej, det ligner meget fint Nordisk Mælkehat som jeg kender den fra DK, Norge og Grønland.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator