Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn? (Læst 665 gange) Postet d. 13-09-17 kl. 09:16
Hvem afgør, hvad et dyr kommer til at hedde?

Jeg vil foreslå, at flere af Swammerdamia-arterne opkaldes efter larvernes levemåde, da de jo lever lidt specielt.

De hænger altid inde i et opspundet net, inde i et delvist sammenkrummet blad - både liggende oven i et spind, men også med et tag henover, af spind

Jeg vil foreslå at f.eks Swammerdamia caesiella kommer til at hedde Karrygult hængenetdværgmøl - efter larven, som er ret karrygul

Længde: 11 mm - fundet "hængende" i et spind, i et afdanket topskud af en lav Dun-birk, i går

Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn? (Hvem afgør, hvad et dyr kommer til at hedde?
Jeg vil foreslå, at flere af Swammerdamia-arterne opka)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 09:28. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Én har foreslået "Karrygult hængekøjemøl" - Var det noget?

Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 10:15. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Dyret på første foto er taget ud af spindet - da det ellers er ret svært at fotografere larven

- men her lidt "belæg" for dens boligindretning. Hængende frit i luften inde i bladet.

Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn? (Dyret på første foto er taget ud af spindet - da det ellers er ret svært at fotografere larven

- )
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Kommentér

Kristian Moltsen Jakobsen
#3 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 11:05. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Hej Keld.

Er det ikke bare give dem danske navne i din udgivelse, og så se om de fanger an? Så vidt jeg er orienteret var det præcis sådan det skete i "Danmarks sommerfugle" af Morten Top-Jensen og Michael Fibiger.

Det er mit indtryk at der er en relativt anarkistisk tilgang til navngivning når det gælder arthropoder. Alle kan finde på et navn.

Til forskel fra navngivning af fugle hvor DOF så vidt jeg ved har et udvalg af få mennesker der bestemmer navne.

Hmm, måske er det i virkeligheden mere demokratisk end anarkistisk med arthropoderne. For det bliver jo reelt kun til et rigtigt navn hvis der er mange der bruger det.

Kommentér

#4 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 11:08. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Måske der står noget her der er interessant. - se linket HER

Og angående Karrygult hængenetdværgmøl Vs. Karrygult hængekøjemøl, så er jeg mest til den sidste. Det første bliver for langt og svært for mig

Kommentér

Erik Steen Larsen
#5 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 11:18. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Det er bare at døbe dem i et væk. Der er ingen faste regler.

Når det så er sagt, synes jeg det er meget uhensigtsmæssigt at opkalde en småsommerfugl efter larvens farve... Det afspejler vel bare, at du har fokus på larverne - modsat de fleste.

Jeg ved heller ikke hvorfor det skal hedde "dværgmøl". Hvor store er møl så? Med dværgmøl ville jeg forvente noget på eller under ca. 10mm.

Mvh.,

Erik

Kommentér

#6 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 11:29. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Jeg forstår din pointe med navngivning efter larven. Men er det egentlig ikke reelt nok? I langt de fleste (alle?) tilfælde er larvetiden jo meget længere end imagotiden.

Derfor kan det vel give meget god mening at det også er med til at definere navnet. Især hvis vi taler navngivning af nogle af de mere anonyme småsommerfugle. Som jeg synes Karrygult hængekøjemøl er.

Men jeg er med på at der ligesom er en konsensus om at det er det voksne dyr der normalt styrer navngivningen. Men det andet er vel også set?

Hvad med Bøgenonne? Jeg forestiller mig det er larven der er ophav til det navn?

Kommentér

Karsten Schnack
#7 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 11:57. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Med hensyn til det første spørgsmål vil jeg anbefale at læse redegørelsen i allearter.dk

- se linket HER

og

Skipper, L. 2017. Allearter.dk - Status 2016. Oversigt over dansk biodiversitet. DanBIF - Danish Biodiversity Information Facility,

Som der linkes til i førstnævnte.

Med hensyn til de konkrete forslag: Navnet ’hængenetdværgmøl’ er uheldigt, da nepticuliderne i forvejen hedder ’dværgmøl’. Der er jo heller ikke grund til at gøre navnene længere end nødvendigt. Så ’hængenetmøl’ må kunne gøre det. Om ’hængekøjemøl’ er bedre, bliver vist lidt af en smagssag. Selv kan jeg godt lide det. (Man kunne selvfølgelig have lyst til at reservere dette navn til slægten Lyonetia, men her har den eneste almindelige art allerede det veletablerede navn ’Clercks minermøl’).

Hvor mange af slægterne, der skal hedde det, bør overvejes.

Jeg har ikke helt styr på, om alle arterne (relativt nemt) kan kendes fra hinanden i larvestadiet. Hvis ja, så giver det vel mening at navngive arterne ud fra det. Hvis nej, så giver det vel ikke mening at navngive alle arterne.

Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 12:09. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Først: Tak for reaktionen

Jeg har selv tænkt flere af tingene - men er lidt på usikker grund, da jeg ikke har stor erfaring med, hvad der har lagt til grund for danske navne og hvad der findes af kutyme - måske ingen.

Mit argument for at give danske navne er ikke bare for min skyld. Det er lige så meget for at skabe interesse for dyrene gennem naturformidling, som jeg faktisk bruger noget tid på hver dag... på nettet.

OG der ligger en stor opgave og venter - for os alle - ift dette de næste mange år, da mere og mere af DK´s natur bliver inddæmmet og opslugt af byudvidelser, industri og landbrug. Se bare på eksemplet med Amager fælled. Og sådan foregår det overalt!

Derfor skal der ekstrem naturformidling til - for at vække befolkningen, som bare ser TV og "det er alt nok"!

Ellers forsvinder endnu flere naturarealer.

Det er langt lettere at "sælge et dyr" til menigmand, hvis navnet både vækker en vis genklang og måske af og til også kan have et humoristisk islæt. Eks: Hængebugsvin .. Det er da både et sjovt navn, men fortæller alligevel også lidt om dyret.

Havde den kun heddet et latinsk navn, var der ingen, der anede, det fandtes (i DK)

Hvad med "Hængesæk-stængelugle"? - et vist gran af humor, trods alt (ja, jeg ved godt, den også hedder Sivstråugle (som vel også er lidt "sjovt" )

NÅ - Hvorfor så kalde dyret noget vedr. larven og er det Dværgmøl? - Der findes da arter, som refererer til larven: Lasiocampa quercus.

Og der findes i forvejen en del arter, som går under Dværgmål (Stigmella osv) - om denne her så kommer under Dværg, skal jeg ikke sige med sikkerhed. Men stor, det er den ikke (altså Imago).

Og hvorfor så nævne dyret på larvens farve. Fordi alle Imagos i den tribe ser stort set ens ud (ret grå)

- og larverne lever alle i "hængekøje" - så eea må man jo finde på, der angiver forskellen.

Og der findes mange, både smukke, interessante og spændende SMÅ dyr, som ingen kender. Alt under Blåfugle-størrelse (osv i andre grene af insektverdenen) går vel nærmest under radaren: "Det er bare en flue" - Alt er bare en flue

Men i disse Macro-år, hvor selv de mindste dyr efterhånden bliver vist frem, er det også godt med nogle "kroge" at gribe fat i for kommende interesserede - f.eks navnet (og her virker latin ski ikke særlig "sexet" - som en indgangsvinkel)

Jeg genovervejer lige situationen. Personligt kan jeg selv godt lide navnene Swammerdamia ... og Paraswammerdamia .. når man først har lært at udtale ordet

- men for at fortælle andre om dyrearter, tror jeg det er en svær opgave på Latin

hilsen Kjeld

Kommentér

Erik Steen Larsen
#9 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 13:11. Emne: Hvorfor kan alle Para- og Swammerdamia-arterne ikke have et dansk navn?
Hej igen,

Man kan jo altid finde undtagelser, men dem I nævner refererer alene til artens biologi og IKKE larvens udseende. Og det er i alle henseender helt OK. Det gør de latinske jo også ofte - især de gode.

At kalde en småsommerfugl for karrygult... dværgmøl kan vitterlig kun forstås sådan, at møllet er karrygult.

I mine øjne er et godt dansk trivialnavn et, der helst beskriver imagos udseende (det er jo imago folk oftest finder). Hvis det ikke giver mening (hvis arterne i slægten er meget ens) bør man så kigge på foderplante, lokalitet hvor den ofte træffes (eng-, hede-, skov- osv.) eller evt. årstid hvor imago flyver. Det kan også give god mening at navngive ud fra det latinske navn - der jo er kendt af fagfolk i forvejen. Der er jo tænkt over det latinske navn i sin tid.

Larvens udseende kommer i mine øjne langt nede i rækken, og forudsætter dels, at det af navnet fremgår, at det er larven der beskrives (f.eks. Rødorm) og dels at de andre nærtbeslægtede arter ikke også kan være karrygule.

Endelig skal de ikke kaldes dværgmøl hvis denne betegnelse i bred forstand er anvendt om en anden isoleret gruppe.

Jeg synes det kræver stor indsigt og ikke mindst overblik af den, der giver sig til at navngive (som f.eks. makkerparret Fibiger/Top-Jensen).

Mvh.,

Erik

Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator