Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Snegl fra Ledøje (Læst 204 gange) Postet d. 13-09-17 kl. 17:03
Den røg ned fra løvtræ i dag. Kan den mon navngives? Ellers kan jeg tage flere billeder end de tre, der kommer her.

Vh Poul

Snegl fra Ledøje (Den røg ned fra løvtræ i dag. Kan den mon navngives? Ellers kan jeg tage flere billeder end de tre, )
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 17:04. Emne: Snegl fra Ledøje
Billede 2

Snegl fra Ledøje (Billede 2)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 17:04. Emne: Snegl fra Ledøje
Billede 3

Snegl fra Ledøje (Billede 3)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 17:59. Emne: Snegl fra Ledøje
Det ligner iøvrigt en mere kontrast-rig udgave af denne snegl, som er almindelig ved Dybbølsbro.

Vh Poul

Snegl fra Ledøje (Det ligner iøvrigt en mere kontrast-rig udgave af denne snegl, som er almindelig ved Dybbølsbro.

)
Besvar | Kommentér

Werner Meng
#4 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 20:50. Emne: Snegl fra Ledøje
Kan du sige noget om størrelsen, husets diameter på begge af de viste snegle og et billede af "navlen" på den sidste?

M.v.h. Werner

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 21:20. Emne: Snegl fra Ledøje
Hej Werner,

Sneglen fra Ledøje måler 6-7 mm i diameter. Dem fra Dybbølsbro er lidt større, nok 8-10 mm.

Her er et billede af navlesiden af sidstnævnte. Det fremgår også, at de har en kort behåring.

Vh Poul

Snegl fra Ledøje (Hej Werner,

Sneglen fra Ledøje måler 6-7 mm i diameter. Dem fra Dybbølsbro er lidt større, nok 8-)
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(281)
#6 Svar postet d. 13-09-17 kl. 22:33. Emne: Snegl fra Ledøje
De er alle samme art og jeg mener afgjort at det er ungdyr af Monacha cartusiana.

De mørke tegninger der kan ses er ikke husets farve mønster men sneglens bløddele der kan ses igennem den stor set farveløse og transparente hus. Prøv at se efter om du kan finde nogen voksne eksemplarer så skulle husets åbning ha en hvid indre læbe og en rødbrun kant der kan minde lidt om den der ses hos C. nemoralis. Husets diameter af de voksne dyr angives fra 9 - 18 mm.

M.v.h. Werner

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#7 Kommentar postet d. 14-09-17 kl. 08:40. Emne: Snegl fra Ledøje
Hej Werner,

Jeg er godt med på, at sneglene fra Dybbølsbro nok er Monacha cartusiana. Den støder jeg også på i voksen udgave derude, kravlende på tidsler og gråbynke på ruderater med mængder af solsnegle.

Derimod blev sneglen i Ledøje rystet ned fra et træ i et frodigt hegn mellem et par ridebaner i landlige omgivelser. De tidligere obs på fugleognatur er jo også fra tørre jernbaneterræner, men hvis den kan være sådan et sted som her, kan den være overalt. Kan der være andre Monacha-arter i spil?

Der er i øvrigt også nogle mere stribede snegle på buske ved Dybbølsbro, jeg ikke har en ide om...

Vh Poul

Snegl fra Ledøje (Hej Werner,

Jeg er godt med på, at sneglene fra Dybbølsbro nok er Monacha cartusiana. Den støder )
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(281)
#8 Svar postet d. 14-09-17 kl. 12:25. Emne: Snegl fra Ledøje
Den sidste mener jeg er et ungdyr af Cepaea sp. du kan også se at her er det huset der har farvemønstret.

Jeg kan se at du nævner behåring, hvis dette er tilfælde så drejer det sig om Monacha cantiana og ikke M. cartusiana men det kan være at der findes begge Monacha arter der er kendt fra DK, men det ville være rart med nogen voksne eksemplarer. M. cantiana bliver større og har ikke den rødbrune kant ved husets åbning når de er adult og navlenr er også lidt større 16 - 20 mm.

Har du eksemplaret fra træet endnu, det kunne være interessant at lade den gro op.

M.v.h. Werner

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#9 Kommentar postet d. 14-09-17 kl. 14:46. Emne: Snegl fra Ledøje
Hej Werner,

Jeg var lige forbi Dybbølsbro i dag og kiggede på sneglene dér. Der var en del voksne Monacha cartusiana og adskillige ubestemte ungdyr. Der var dog ingen snegle, der svarer til M. cantiana i størrelse, så måske er de alle M. cartusiana. På billedet i #5 ser det dog ud til, at der er hår på husene, dér hvor sneglene er tættest på hinanden.

Sneglen fra Dybbølsbro har jeg stadig, så jeg kan da se, om jeg kan fodre den op. Der er vel næppe tvivl om, at det er én af de to arter, selvom biotopen er meget anderledes end Dybbølsbro.

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator