Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Katost (Læst 193 gange) Postet d. 13-09-17 kl. 19:44
I Agersø by sidst i august fandt jeg to næsten hvide Katost lige ved siden af hinanden. Jeg besluttede med mig selv, at de var forskellige og vil nu gerne høre, om andre er enige.

Nr. 1 mener jeg er Rundbladet Katost.

Inger

Katost (I Agersø by sidst i august fandt jeg to næsten hvide Katost lige ved siden af hinanden. Jeg beslutte)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#1 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 19:51. Emne: Katost
Og nr. 2, Liden Katost.

Er det helt galt?

Begge arter er i øvrigt fundet på Agersø, men andre steder.

Inger

Katost (Og nr. 2, Liden Katost.
Er det helt galt?
Begge arter er i øvrigt fundet på Agersø, men andre sted)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(5731)
#2 Svar postet d. 13-09-17 kl. 19:53. Emne: Katost
Jeg mener Rundbladet Katost her. Men med katost, tag altid også fotos fra bagsiden. Yderbæger og bæger betyder meget.

Ole

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#3 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 20:12. Emne: Katost
Du forlanger knageme meget. Jeg kan lige præcis huske at kigge efter stjernehår ved Moskus- og Rosen-Katost, men så må jeg jo hellere stramme mig lidt an. Og bierne skal fotograferes fra alle ender og kanter, vinklen mellem punktøjnene, den lille plet foran/under vingehæftet, nervationen i vingerne og vildt mange andre ting. Mos har jeg helt opgivet, for så får man våde knæ

Det er kun plante 1, der er Rundbladet, ikke?

Inger

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 22:04. Emne: Katost
Det er ærlig talt lidt svært at se, Inger. Jeg forsøger, at give råd om, hvad der kan bruges. Og det ved du jo egentlig godt. Så jeg glæder mig til dit næste spørgsmål om planter.

ole

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#5 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 23:20. Emne: Katost
Det var ikke så alvorligt ment

Men synes du ikke, at så små, hvide blomster, som Katost 2 har, sammen med hårene på bægeret, kun kan være Liden Katost?

Du har ret i, at jeg bør være meget mere omhyggelig med detaljerne, så det vil jeg bestræbe mig på fremover. Billederne bliver let til bare en slags huskeseddel i stedet for det nyttige redskab til bestemmelse, som de burde være.

Det er bare for sent for de her, så jeg håber da, der er nok til lidt flere bestemmelser.

Mange tak for al din hjælp.

Inger

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#6 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 23:22. Emne: Katost
Hov, jeg havde lavet et nærmere udsnit. Jeg ved ikke, om det hjælper noget.

Inger

Katost (Hov, jeg havde lavet et nærmere udsnit. Jeg ved ikke, om det hjælper noget.
Inger)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(5731)
#7 Svar postet d. 14-09-17 kl. 09:35. Emne: Katost
Fint. Det ses at kronbladene er dobbelt så lange som bægerbladene, så Rundbladet K. Hos Liden K. er de lige lange.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#8 Kommentar postet d. 14-09-17 kl. 12:20. Emne: Katost
OK, så Rundbladet begge to, selvom de så meget forskellige ud.

Mange tak.

Inger

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(2496)
#9 Svar postet d. 14-09-17 kl. 17:49. Emne: Katost
Inger - du har ret i hhv Rundbladet Katost og Liden Katost. Kronbladlængden hos Liden Katost er kun en smule længere end bægeret, mens den hos Rundbladet er ca. dobbelt så lang, men det kan pga vinklen være svært at afgøre på fotos. Det er meget lettere at se, at Liden har lange stive randhår på bægeret, mens Rundbladet her er glat.

Jeg har ved flere lejligheder hjulpet Thomas Meyer med denne tyske hjemmeside, hvor karaktererne for bl.a. Malva fremgår - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator