Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. september 2017

Hvilken Champignon?

Jeg har en flot klynge af Champignon i haven her i Hillerød. Billederne er taget i dag. Jorden er god, og der er mest skygge, både fra en Sequioadendron og en Ahorn, men ellers er der frit.

Hat: 6-7 cm bred, somme tider lidt mere.

Den er opsprukken, lys bund, brudstykkerne mørkere, men ikke med skæl, synes jeg.

Stok: af farve som bundfarven på hatten, tykkelse 0,8-0,1 cm, sjældent tykkere, 8-10 cm høj, cylindrisk, smallest og lidt skæv ved jordoverfladen, så den let knækker; måske lidt udvidet nede i jorden, men ikke med knold, synes jeg.

Ring: Se billederne! Den er svær at beskrive, synes jeg! Temmelig stor, temmelig løs, jeg kan ikke finde ud af, om den vender opad eller nedad! Er den dobbelt?

Der kommer flere billeder nedenfor

Jeg har forgæves forsøgt at nøgle den ud via den røde liste, men har svært ved at tyde den forskellige karakterer, fx: Hvad betyder det, at ringen er dobbelt? Jeg kan heller ikke finde ud af, om den er hængende eller opret?

Bliver hverken rød eller gul ved berøring eller gennemskæring.

Den har ingen karakteristisk lugt, og den smager ikke af noget, og i hvert fald ikke specielt godt!

A. impudicus?


Foto: Ring på ung hat

De senest indberettede arter i Naturbasen: