Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. september 2017

Gul Kurvblomst i vand

Hej.

Ved fugletårnet ved Skovvej i Ishøj (Vallensbæk og Ishøj Strandenge) den 11-9-2017 var der pletter, som nærmest var gule af blomster - sumpområdet foran fugletårnet.

Jeg kunne identificere Tigger-Ranunkel.

Men sammen med denne stammede en væsentlig del af den gule farve fra en anden - formentlig Kurvblomst.

Den havde relativt store klart gule skiveformede kurve (omkring 1 cm i diameter).

Planterne forekom lave, men da de stod i vand eller delvist i vand, kunne jeg ikke se, hvor høje planterne i virkeligheden var.

Desværre var afstanden ret stor (kunne kun se dem relativt klart i kikkerten) - og det var ikke muligt at komme nær nogen af planterne.

Derfor har jeg heller ikke noget billede.

Jeg kan ikke mindes at have set denne plante før.

Et opslag i DNNF peger på Loppeurt af en slags.

Umiddelbart ligner den mest Alm. Loppeurt - men denne findes åbenbart ikke mere her i landet.

Strand-Loppeurt kunne sikkert også passe, selvom kurvene så ud til at være rent skiveformede uden længere randblomster.

Men her kan afstanden sikkert spille ind, således at jeg måske ikke kunne se randblomsterne?

Et andet problem er absolut højden. Loppeurterne er jo relativt høje.

Jeg ved ikke, om der er lave former - eller om det kan tænke sig, at det meste af planten er under vand.

Jeg kan ikke kunnet finde andre planter, som kunne passe på det, jeg så.

Fladhoved-Brøndsel kunne måske også passe - men den er åbenbart meget sjælden - og ser ikke ud til at have klart gule kroner.

Er der nogen, der kan bestemme planten udfra ovenstående beskrivelse? - eller måske nogen, der har været på stedet og kunne bestemme den?

M.v.h. Poul Erik.


De senest indberettede arter i Naturbasen: