Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. september 2017

Er dette en juvenil Engstavedderkop?

D.20.9.2017 fandt jeg i min have i Malling en ganske lille (2-3 mm) juvenil edderkop, som jeg - selv om bagkroppen indrømmet ikke var specielt lang - umiddelbart formodede, var en juvenil stavedderkop. Det skal lige siges, at jeg jævnlig ser voksne stavedderkopper i haven, og de få gange, hvor det er lykkedes mig at få undersidebilleder af dyrene, har det hver gang drejet sig om Skov-stavedderkop (Tetragnatha montana) med helt ensfarvet, mørkt brystskjold.

Den lille, som jeg nu så, væltede om på ryggen et kort øjeblik i min fangstbakke, og jeg fik taget et billede, omend meget lidt skarpt. Det forekom dog skarpt nok til, at jeg umiddelbart ville gætte på Engstavedderkop (T. extensa), da brystskjoldet er mørkt med et tydeligt lysere felt i midten.

Jeg viser nu 2 billeder. Det første viser dyret set ovenfra på normal vis. ER det overhovedet en (meget) juvenil stavedderkop? (Lidt flere billeder haves, hvis det skal være.)

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: