Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. marts 2008

Naturgenopretning i Allindelille Fredskov

Allindelille Fredskov er fra gammel tid kendt som en af landets bedste botaniske lokaliteter, desværre har den i alt for mange år været forsømt, og store værdier er allerede gået tabt :(. Læser man litteraturen i gennem, får men det indtryk, at ”skoven” i dens storhedstid var ca. halvt skov, samt halvt krat og lysåbne enge. I 2007 var størstedelen mørk skov, og de lysåbne enge var mere eller mindre groet til, kun en lille eng ”Pillestykket” er bevaret som helt åbent.

En af skovens helt unikke planter er Flueblomst www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg har i et stykke tid hørt rygter om genopretning af skoven. Nu sker der endelig lidt. Jeg har været i kontakt med skovfoged Hans Jessen som er den ansvarlige for Allindelille Fredskov. Han fortalte mig at man nu er begyndt at fjerne træer fra skovengene :)

I forbindelse med naturgenopretningen efterlyser han observationer af sjældne plantearter i skoven. Hvis du har nogle gamle som nye observationer, gerne med en nogenlunde præcis placering, så tegn det ind på et kort, og skriv lidt om dit fund, evt. hvor mange og hvornår eller andet, og sende det til Hans Jessen hacje@sns.dk

I kan hente en folder med kort over skoven her: www.skovognatur.dk...Allindelillefolder2006finaludgave.pdf kopier kortet, og tegn ind på det hvor i har set de sjældne planeter. I folderen kan i desuden læse lidt om skovens historie, geologi samt flora og fauna.

Kopiering af kort i pdf-format: Forstør kortet så meget som muligt, tryk tasten ”Ctrl” og hold den nede mens du trykker en gang på ”Print Scrn”, så er skærmbilledet kopieret. Åben et billedbehandlingsprogram og vælg at få åbnet en ny side. På den nye side vælger du at sætte ind, og billedet af skærmen med kortet vises. Beskær evt. det overskydende væk. Find et stykke værktøj der kan tegne. Gem til sidst kortet, og vedhæft det til e-mailen. Er der problemer med billedbehandlingsprogrammet er der sikkert en her på F&N der kan hjælpe.

For god ordens skyld, vil jeg lige nævne reglerne for færden i skoven.

Det er forbudt at plukke eller opgrave planter (nyd i stedet planterne der hvor de vokser)

Alt færdsel udenfor skovens veje, spor og stier er forbudt! Da observationer af sjældne plante fra ukendte steder i skoven (uden for stierne) er meget vigtigt, regner jeg ikke med at i får ballade for overtrædelsen af reglerne.

Med venlig hilsen

Jimmy

De senest indberettede arter i Naturbasen: