Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. september 2017

Nybegynder & hans 12 første svampe

Hej svampekendere på Fugle & Natur.dk!

Jeg har besluttet at lære om svampe.

Min vinkel er egentlig at jeg laver en film, som foregår ca. år 500 e.Kr. i norden, og jeg vil gerne sætte mig lidt ind i, alt hvad man vidste om naturen dengang - f.eks. svampe´s spiselighed og andre spændende egenskaber.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Efter 1 dags research ved jeg lidt om 4 større slægter:

Rørhatte

- De fleste rørhatte som kan spises har en mild smag (bid og spyt ud), men ikke alle! F.eks. satan’s rørhat, der også er mild i smagen.

Fluesvampe

- Ring på stokken

- Hvide lameller

- Løse skel på toppen

- Opsvulmet knold

Som udgangspunkt er alle giftige.

Skørhatte

- Stokken knækker lige over (stokken er "skør" / sprød i kødet) versus fluesvampe hvor den trevler.

- Lyse farver

- Regelen om "milde-svampe-kan-spises" gælder kun rigtigt for skørhatte-slægten.

Mælkehatte

- Brunlige farver

- Der kommer mælk ud hvis man snitter i dem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Her følger et link til bedre fotos af de 12 forskellige svampe jeg fandt i Botanisk Have i går (d. 23. sept. 2017), og jeg håber i kan se dem:

photos.app.goo.gl/HWgymBLijxlv3LDZ2

Svampene har ligget i en plastikpose natten over, så de er ikke fotograferet i frisk tilstand. F.eks. svamp nr. 8 blev ENORMT slimet i dag, så det næsten dryppede.

Nr. 2 er den eneste rørhat jeg fandt, men er den spiselig? Undersiden, med rørene var blå-grønlig.

Nr. 3 gætter jeg på er en parasolhat.

Nr. 5 havde små hvide larver i sig, der flygtede ud mellem lamellerne.

Nr. 11 og nr. 12 var de største krabater.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeg håber i kan vejlede mig, og navngive et par af dem.

På forhånd tak,

Rolf


Foto: 12 svampe

De senest indberettede arter i Naturbasen: