Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2005

Støv på sensoren - hvad gør man ?

Uanset hvor meget man passer på, når man skifter objektivet på sit digitale spejlreflekskamera, så vil der på et eller andet tidspunkt med næsten 100% sikkerhed dukke små sorte pletter op på dine billeder = støv på sensorens beskyttelsesplade.

Det kan heldigvis fjernes. Brug en blæsebold, som ved håndkraft kan blæse støvet væk. Kameraet har en funktion, som vipper spejlet op, så der er fri adgang til sensoren.

Brug aldrig luft på dåse! Dåseluft er fint til at blæse støvet væk fra objektiver o.lign., men man skal holde en vis afstand. Luften fra dåsen kan være meget kold og blæser man med for kort afstand kan der nemt dannes både kondens og endda is. Dåseluft på aldrig blæses direkte ind i kameraet.

Man kan så være uheldig, at få noget rigtigt genstridigt snavs på sensoren - eller rettere sensorens beskyttelsesplade. For den digitale sensor ligger ikke frit blotlagt, den er beskyttet af en glas- eller plastikplade og det er herpå skidtet sætter sig.

Sådan noget snavs kan man også fjerne. Der er to muligheder:

1) sende kameraet ind til et serviceværksted. Ulempen er, at man kan komme til at undvære sit kamera i ugevis.

2) rense kameraet selv.

Der er mange rædselsberetninger om, hvor galt det kan gå - ødelagte sensorer, ridser i beskyttelsespladen o.s.v. Og man skal selvfølgelig være opmærksom på, at det er helt på eget ansvar, at man renser sensoren (beskyttelsespladen) i sit kamera. Men jeg kender nu ikke selv nogen, som har ødelagt deres kamera i den forbindelse, selvom der findes de forfærdeligste (vandre?)historier.

Der findes adskillige produkter på markedet til rensning af sensoren, og jeg har ikke prøvet dem alle, slet ikke. Faktisk kun et enkelt,som havde fået flere postive ord med på vejen på adskillige websites.

Produktet hedder Sensor Swab. Det er nærmest en lille spatel, yderst pakket ind i noget blødt papir. På denne spatel drypper man en rensevæske - jeg har benyttet Eclipse Fluid fra samme firma, som laver Sensor Swap. Produkterne kan købes i Tyskland hos Micro-Tools - www.micro-tools.de/.

Fremgangsmåden er som følger:

Først aktiverer man funktionen på sit kamera, som giver adgang til sensoren - se kameraets manual! Herefter blæser man så meget støv som muligt væk med blæsebolden.

Pak Sensor Swab'en ud og dryp nogle få dråber rensevæske på den. Herefter føres Swab'en henover sensoren, først den ene vej og derefter den anden - læs vejledningen omhyggeligt. Bevægelsen skal være glidende og med et let tryk. Da man kun påfører ganske lidt rensevæske er der ikke noget, som løber ind nogle steder. Væsken fordamper straks og efterlader ikke striber, hvis man udfører "manøvren" korrekt.

Tjek resultatet ved at tage et billede af en ensfarvet flade, læg billedet ind på computeren og tjek for striber og andet. Er man ikke tilfreds, så renses der en gang til. Med en ny Sensor Swab - de må kun benyttes en gang!

Jeg har kun måttet rense mit kamera på denne måde een gang - med et absolut glimrende resultat. Efterfølgende har alle problemer (i hvert fald hvad støv angår...) kunne blæses væk med blæsebolden, og det virker næsten som om, at sensoren er blevet mindre modtagelig overfor støv efter rensningen.

Forebyggelse er også en vigtig ting for at undgå støv på sensoren:

Kameraet skal selvfølgelig ikke ligge og flyde uden objektiv eller beskyttelsesdæksel.

Rengør jævnligt objektivfatninger for støv, f.eks. med en blød pensel og dåseluft.

Beskyttelsesdæksler skal også holdes rene for støv, og det er min erfaring, at der kan samles rigtigt meget støv på sådan et dæksel, som lige ryger ned i lommen. Sørg for at blæse det rent for støv jævnligt. Faktisk er en tur i opvaskemaskinen den allerbedste måde at få et dæksel (ikke objektivet!) helt frit for støv.

Det var mine erfaringer udi støvets digitale verden. Det ville være spændende, hvis andre kunne supplere med deres erfaringer om emnet, andre produkter og metoder m.m.

De senest indberettede arter i Naturbasen: