Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. september 2017

Spørgsmål om Svampemyg

Som ivrig svampejæger har jeg et intimt forhold til de der små hvide ´orme´ med små sorte hoveder der gnaver sig rundt i mine svampe...:-(

Det er selvfølgelig insekter, så det er forkert forum, men det er nu helt bevist :-)

Jeg ved ikke meget om insekter, og der findes vist 117 eller deromkring forskellig arter svampemyg i DK. Når man renser svampe (og jeg er ret grundig) lægger man mærke til at der er meget stor forskel i hvordan insekterne angriber forskellige svampe. Oppe fra, nedefra, fra rørene, tilfældigt, halvejs fra stokken, op igennem stokken og ligeud gennem hatten, eller drejer de til højre ud i hattefløjen...osv. Men der er ingen tvivl om at det er specifikke forskelle på f.eks forskellige rørhatte arter. F.eks. er det lige før man kan skelne de forskellige Leccinum arter på gnavet af svampemygge larver. Jeg har en lang række spørgsmål men er et par for at gøre det kort.

Her er fire:

1. Hvorfor er brunstokkede rørhatte i år (i hvert fald i Nordsjælland) helt eksepitionelt fri for "orme", mens karl johan, gran mælkehat, rødmende fluesvamp og brungul rørhat er "ormebefængt" som de plejer, også selvom de gror samtidigt i samme område. (det er mit generelle indtryk fra flere skove i Nordsjælland).

2. Er svampemyg arter specifikke for bestemte svampearter? (Hvis ja, ved man hvilke myg går på hvilke svampe?)

3. Er der en slags symbiose mellem svampemyg og bestemte svampe arter?

Jeg har læst at svampemyg overvintrer ved planterødder. Jeg kunne forestille mig de tager sporer med sig og strategisk placerer dem ved passende værtstræer og dermed hjælper svampen at danne mykorrhiza forbindelser. Har nogen forsket i det?

4. Hvorfor er svampe med snegle eller skovbiller oftest frie for larver?

De senest indberettede arter i Naturbasen: