Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. marts 2008

Dræber fugle hinanden? (Alliker)

Idag 10.3.08 gik jeg gennem et parkanlæg i Rønne, Bornholm. Jeg så 2 alliker, som hakkede i en 3., der lå på ryggen. Den 3. fik rejst sig et par gange, men blev straks tvunget ned på siden og på ryggen, hvorefter de 2 andre hakkede den i hovedet. Den, der blev hakket, havde mange hvide fjer i vingerne. Da de så mig, benyttede den hvidfjerede lejligheden til at flyve væk, men de 2 andre var efter den i løbet af 0,5. Jeg kunne ikke følge med mere, da de fløj over hustage. Det mærkelige var også, at den hvidfjerede ikke fløj, før den havde set mig. Den lod sig nærmest lægge ned flere gange og lod sig hakke i hovedet. Det var rigtigt grimt. Kan fugle finde på at dræbe artsfæller, der ser lidt anderledes ud? Jeg har set solsorte med hvide fjer og gråspurve, men dem sker der da ikke noget med. Gråspurvene ser ud til at kunne formere sig endda.

De senest indberettede arter i Naturbasen: