Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. oktober 2017

Voldsomt mange våger

Fredag d. 6.10. og søndag d. 8.10. jeg for første gang Falsterbo i Skåne. Det er godt nok ikke DK, men naturoplevelsen vi fik dér var så overvældende, massiv og vedvarende, at jeg bliver nødt til dele den. Jeg har aldrig set så mange våger på så kort tid før.

Fredag var første dag med sol efter en del våde, blæsende og grå dage. Her endte tallet på 6625 Mus/Fjeldvåger (ifølge SkOF). Vi syntes vi så enormt mange våger den dag, sammen med rigtig mange Røde glenter.

Søndag endte antallet af våger på 16.665! Der var der faktisk ikke nær så godt vejr, men der var våger overalt i luften i timevis. Det var en kæmpe oplevelse, som er svær at sætte ord. Den vil jeg aldrig glemme.

Billedet (taget med et lille lommekamera) viser en lille skrue af våger.

Som ekstra fjer i hatten så vi fredag en smuk lys variant af Stor Skrigeørn, og søndag en fin Steppeørn.

Sikke nogle trækdage!


Foto: Michael Winther

De senest indberettede arter i Naturbasen: