Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. oktober 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nils Fynboe
En hedelibel mere? (Læst 88 gange) Postet d. 12-10-17 kl. 16:27
Hej

Foto Kerteminde d, 6. okt. 2017

På grund af kropsform og størrelse, ca. 4 cm, mener jeg, det er en libel.

Efter at have set Wolle Baduras foto fra d. 8. okt. synes jeg "mit dyr" ligner hans. altså hedelibel - muligvis stor.

Guldsmede er ikke min spidskompetence! men er ovenstående rigtigt?

Hilsen

Nils

En hedelibel mere? (Hej
Foto Kerteminde d, 6. okt. 2017
På grund af kropsform og størrelse, ca. 4 cm, mener jeg, det e)
Foto: Nils Fynboe
Klik på billedet for original størrelse (788 x 600)
Besvar | Kommentér

Niels Jæger

Svaraktivitet:

(55)
#1 Svar postet d. 12-10-17 kl. 21:22. Emne: En hedelibel mere?
Ja, du har ret i, at det er en hedelibel. En hun.

Ældre hunner af de forskellige hedelibel-arter ligner hinanden meget i farve og form. Men den har lyse striber på benene. Så er vi i retning af Stor eller Almindelig Hedelibel.

Forskellen på de to ses bedst på skedeklappen - dvs. et billede vinkelret ind på siden er bedst til identifikation.

Tilbage er moustachen, som man ikke ser meget af på dit eksemplar. Der er lidt mørkt på siden af panden - for mig ser det ud som den uskarpe prik, som Stor Hedelibel kan have.

Det er mit bud.

mvh Niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nils Fynboe
#2 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 10:42. Emne: En hedelibel mere?
Mange tak Niels for en god, uddybende forklaring. Det er fint, når man selv er på rette spor!

Venlig hilsen Nils

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator