Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. oktober 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Grahndin
Agrotis segetum ? (Læst 154 gange) Postet d. 12-10-17 kl. 23:02
Ingen drejede antenner, men ´kam´ på kun godt halvdelen af disse.

Errindlev 3. juni

Agrotis segetum ? (Ingen drejede antenner, men ´kam´ på kun godt halvdelen af disse.
Errindlev 3. juni)
Claus Grahndin har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 572)
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#1 Kommentar postet d. 12-10-17 kl. 23:08. Emne: Agrotis segetum ?
bedømt ud fra antenner vil jeg sige segetum med "halv" kam, håber panelet er enige

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen

Svaraktivitet:

(3813)
#2 Svar postet d. 13-10-17 kl. 00:36. Emne: Agrotis segetum ?
Hej,

Ja den er god nok. Heller ikke rigtig andet der ligner.

Mvh.,

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#3 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 01:33. Emne: Agrotis segetum ?
Arrh Erik, der er nu lighedspunkter med clavis, ellers var der vel ingen grund til kendetegnene med antennerne. Du kan påstå de er lette at kende fra hinanden, men ligner - det mener jeg nu de gør.

Bortset fra det, så tak for hjælpen.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 08:28. Emne: Agrotis segetum ?
Nogle eksemplarer kan ligne, ja - men ikke ikke rigtig denne her

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#5 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 08:41. Emne: Agrotis segetum ?
Hej igen,

Nej, det kom nok til at lyde lidt arrogant

Men segetum har meget ofte grålig behåring på forkroppen/skuldre mens clavis også tit er brun.

Og så er clavis mere bredvinget end segetum, og altid med ret tydelige nyre-, ring- og tapmærker. De er ofte ret utydelige på segetum - som på dit dyr.

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#6 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 09:31. Emne: Agrotis segetum ?
Godt ord igen.

I har da ret med dette eksemplar, men det har dog også en del med erfaring at gøre. Ofte får I spørgsmål om arter ind, som I blot behøver kaste et skævt og hurtigt blik på for at vide hvilken art det drejer sig om. Vedkomme (mig selv indbefattet da jeg startede her på siden) har nogle gange siddet i lang tid og kæmpet med enten bog eller Galleriet for at finde rette art.

Nu er jeg hårdhudet, og det generer mig ikke - har jo også megen glæde og gavn af Jeres imponerende viden, men blot for at sige, som Erik gør opmærksom på, at kommunikationsformen er vigtig, således man ikke skræmmer nogle væk, som måske er kommende eksperter.

Dette blev temmelig meget grundet lille bitte ting, men meget godt ind i mellem med nogle generelle betragtninger....

..og jeg kommer helt sikkert med flere spørgmål på oplagte arter, da jeg synes det er vigtigt, at arterne er korrekte når de lægges i Naturbasen.

Rigtig god dag til Jer begge - måske oven i købet med en god og usædvanlig art til aften.

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#7 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 10:12. Emne: Agrotis segetum ?
Glemte så at skrive, at det er en fin beskrivelse af forskellen på de to arter, og når jeg sammenholder den med Bennys beskrivelse af Clavis, skulle jeg være klædt på til sikker bedømmelse af de to arter.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator