Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. oktober 2017

Lille frit-agtig flue

Denne tråds flue blev set d.17.10.2017 i Virksund i skov/mose-omgivelser. Det blæste, og fluen tøffede samtidig rundt og ville ikke sidde stille. Resultat: helt umanerligt elendige billeder (jeg har en "håndfuld" af dem, det ene værre end det andet). Når jeg ikke helt opgiver sagen, er det kun, fordi jeg mener at have set fluen før - også i Virksund - for nogle år siden og da at have spurgt om den her i Forum. Jeg mener ikke, den kom til art, men måske til slægt eller familie; jeg kan dog ikke huske, hvad den blev kaldt, og kan derfor ikke finde den i mine arkiver. Og dét irriterer mig så meget, at jeg synes, jeg nu er nødt til at gøre forsøget igen!

Fluen var ganske lille, sådan i 3 mm-klassen. Jeg gør mig ikke håb om en fuld ID med så ringe et foto (som sagt har jeg flere, og de er endnu værre), men jeg er altså lidt nysgerrig efter at vide, hvad den mon "hører ind under". Så - er det muligt at kalde den NOGET som helst andet end "lille flue"?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: