Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. november 2017

Så tast dog ind!!!

Siden jeg kom med på Fugle og Natur i 2006, har jeg været ansvarlig for lidt over 13.000 indlæg, spørgsmål, svar og tråde på siden, og jeg har indrapporteret lige knap 75.000 observationer. Dermed er jeg nok et af de mere aktive medlemmer på siden, men det er sådan set lige meget. Det skal kun ses som baggrund for, at jeg de sidste par år er blevet stedse mere irriteret over det voksende antal – jeg fristes til at kalde dem snyltere – der er dukket op på F&N. Man ser dem typisk, når man læser en tråd, ser et navn, tænker ”Gad vide hvem det er”, læser vedkommende profil, og ser, at han eller hun har stillet enorme mængder spørgsmål på siden, men ikke har indrapporteret én eneste observation, eller højst nogle ganske få stykker.

Man fristes til at spørge: ”Hvad fanden er meningen?” Når man har en side, hvis formål det er at indsamle observationer af arterne i Danmarks natur, og som ovenikøbet yder den fantastiske service, at man kan få sine ting artsbestemt af en lang række eksperter, såvel professionelle som amatører, der ovenikøbet gør det frivilligt, så er det mindste man kunne gøre som tak da at indtaste de observationer. Eller hvad?

Og fri mig for dårlige undskyldninger som: det er for svært, det kan jeg ikke finde ud af, det har jeg ikke tid til, det magter jeg ikke – når du sagtens kan finde ud, og har tid til at lægge tråde op i massevis. Det holder ikke.

Og den der med, at: det giver jo ingen mening at taste mine få observationer ind, holder heller ikke. Det er naturligvis rigtigt, at 5 iagttagelser af 5 almindelige fugle et ganske almindeligt sted på en ganske almindelig dag i sig selv ikke har så stor vægt, men når de lægges sammen med hundredvis eller tusindvis af andre observationer, så batter det noget og giver mulighed for at opbygge et detaljeret billede af det pågældende kræs forekomst. Din observation er måske en meget lille brik, men den hjælper med til at lægge puslespillet om Danmarks natur færdigt.

Så tast dog ind!!!


De senest indberettede arter i Naturbasen: