Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. november 2017

Treff-punkt Musvåge - adfærd?

Et bestemt sted på en herregårds marker sidder der ofte flere musvåger. Jeg undrer mig over den adfærd. Hvis der er en fuglekyndig, der kan hjælpe, vil jeg blive glad.

Det er store herregårdsmarker. Fuglene sidder på et ret lille område. Max 500 m x 500 m. De sidder med nogen afstand. Stedet er tæt på en trafikeret vej (nogen trafik efter mønske forhold! - fire biler i løbet af et kvarter). Jeg ser dem oftest i skumringstiden. I dag var der kun tre (en meget lys, en lys og en mørk) - der plejer at være fem - seks stykker. Når de har vænnet sig til at blive iagttaget (siddende i bilen), spadserer de rundt og æder et eller andet.

Resten af marken med samme afgrøde (vinterbyg/hvede) er helt tom for fugle. Jeg forstår det slet ikke. HVORFOR spreder de sig ikke over hele marken?? Der må jo være regnorme overalt. Området ligger tæt på en skov og en lille mergelgrav. Kan det være behov for hurtig retræte? - i forhold til de store åbne marker.

Mvh Lis

De senest indberettede arter i Naturbasen: