Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. november 2017

Danske navne til Bucculatrix ...? - Ville det være muligt?

Jeg er blevet ret glad for den tråd om Gråspindemøllene - Swammerdamia og Paraswammerdamia ang. at få sat nogle danske navne på nogle af arterne

- og har selv taget dem til mig ;-) ... i første omgang.

Jeg synes endda, de klinger godt i munden, og ikke er for "indviklede"

Her er, hvad de ind til videre er landet på:

Birkegråspindemøl - Swammerdamia caesiella

Tjørnegråspindemøl - Paraswammerdamia nebulella

Frugttræ-gråspindemøl - Swammerdamia pyrella

Rønnegråspindemøl - Swammerdamia compunctella

Slåengråspindemøl - Paraswammerdamia albicapitella

Revling-gråspindemøl - Paraswammerdamia conspersella ... klinger ikke godt, men hvad: Når den nu lever på Revling ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeg starter derfor lige en lign. "høring" ang Bucculatrix:

- i håb om, at kunne danne nogle danske navne til arterne i gruppen.

De hedder jo Øjeklapmøl - men måske der var et andet fællestræk, som adskiller dem fra parallelle slægter?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gode forslag modtages med kyshånd til de enkelte arter

Mit eget bud er her... hvor Bucculatrix evt. skal udskiftes med denne danske fællesbetegnelse af slægten Øjeklapmøl.

Men da det ski ikke klinger vildt godt, inkl. at det tilmed skal tilsættes en plantebetegnelse, bliver navnene noget bøvlede, efter min mening.

Man kunne også vælge bare at beholde selve betegnelsen Bucculatrix. Navnet klinger godt og er samtidig et "sjovt ord" :-) - dvs "importere et fremmedord" til dansk og sige,a t det hedder denne gruppe (også) på dansk ??

Ideer:

Bucculatrix absinthii: - Malurt-bucculatrix / Malurt-øjeklapmøl

Bucculatrix artemisiella - Bynke-bucculatrix / Bynke-øjeklapmøl

Bucculatrix bechsteinella - Tjørne-bucculatrix / Tjørne-øjeklapmøl

Bucculatrix cidarella - Elle-bucculatrix / Elle-øjeklapmøl

Bucculatrix cristatella - Røllike-bucculatrix / Røllike-øjeklapmøl

Bucculatrix demaryella - Birke-bucculatrix / Birke-øjeklapmøl

Bucculatrix frangutella - Tørste/Korsved-bucculatrix / Korsved-øjeklapmøl

Bucculatrix gnaphaliella - Evighedsblomst-bucculatrix / Evighedsblomst-øjeklapmøl

Bucculatrix maritima - Asters-bucculatrix - eller hvad med bare: Strand-bucculatrix? .... Strand-øjeklapmøl?

Strand-bucculatrix klinger godt og siger noget om, hvor man møder den (- men det ramler så lidt ind i Sand-bucculatrix, se senere)

Bucculatrix nigricomella - Okseøje-bucculatrix / Okseøje-øjeklapmøl :-D .. nå, så hellere Chrysanthemum-øjeklapmøl

Bucculatrix noltei - Gråbynke-bucculatrix / Gråbynke-øjeklapmøl

Bucculatrix ratisbonensis - Sand-bucculatrix. Her har jeg skelet til det svenske navn - men kender intet til arten.

Sand-øjeklapmøl

Bucculatrix thoracella - Linde-bucculatrix / Linde-øjeklapmøl

Bucculatrix ulmella - Ege-bucculatrix / Ege-øjeklapmøl

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det er selvfølgelig ikke sikkert, man kan få placeret gode navne på alle, men så evt. på en del af dem ...

"Kom glad" med gode inputs - og forslag/ideer/positive holdninger til ideen

(.. negative vil blive "slettet af administrationen" efter den nye danske, politiske linie i "fortrængnings-tradition" :-D :-D )

Venlige hilsener - Kjeld



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: