Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. november 2017

EFTERLYSNING: BLÅ BÆNKEBIDERE

EFTERLYSNING: BLÅ BÆNKEBIDERE

Jeg ved godt det lyder som det rene vrøvl, men prøv nu alligevel at læse videre.

Jeg skal til at skrive et hæfte om bænkebidere for Naturhistorisk Museum i Århus, og i den forbindelse skal jeg bruge en helt særlig fotomodel, nemlig en bænkebider, der er angrebet af iridovirus. Det lyder sært, men det er heldigvis meget nemt at se. Virussen får nemlig bænkebideren til at blive blå.

se f.eks. her: bugguide.net...bgpage

Der findes allerede billeder af den slags dyr, men jeg vil meget gerne have fingre i et individ selv, så jeg kan tage detaljerede makrobilleder.

Blå bænkebidere er absolut ikke almindelige, men de er nemme at kende, så hvis en eller anden skulle falde over sådan en i forbindelse med havearbejde, på skovturen eller mellem andre bænkebidere, når der bliver vendt en sten eller flyttet en kasse i garagen, så vil jeg meget gerne høre om det, og meget gerne have fat i dyret. Send mig i så fald en PB, og det meget gerne opslaget.

De senest indberettede arter i Naturbasen: