Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Maja Møholt
Er det her en haveform af en ahorn? (Læst 467 gange) Postet d. 06-11-17 kl. 13:17
Jeg fandt mange meget unge træer (1-2 år gamle), alle med blade som dette. Min første tanke var ahorn, men bladende ser noget underlige ud. Jeg har spurgt et par botaniker folk, der hurtigt kastede et blik på bladet og mente det måtte være en haveform eller noget i den stil...

De står langs med en å i Kolding by.

Billeder af hele træer kan skaffes

Er det her en haveform af en ahorn? (Jeg fandt mange meget unge træer (1-2 år gamle), alle med blade som dette. Min første tanke var ahor)
Maja Møholt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Maja Møholt
#1 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 13:18. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Et billede af undersiden

Er det her en haveform af en ahorn? (Et billede af undersiden)
Maja Møholt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 14:04. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Du skulle vel ikke også ligge inde med et par frugter?

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#3 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 20:08. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Er der mælkesaft i bladstilken? så kan det være en afart af Spidsløn. Billede af knopper og ung gren kan måske også hjælpe.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(8)
#4 Svar postet d. 06-11-17 kl. 20:31. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Den ser ret speciel og ukendt ud, Maja. Med de spidse blade kunne det være en variant af spidsløn. Men de fremtrædende bladnerver på undersiden ligner ikke.

Bladstilken hos ahorn og spidsløn er normalt lige så lang som bladpladen eller længere.

Når du siger små træer, er de så under 1 meter? Et foto af knopper og skudspidser kunne være godt.

Ifølge mine bøger kan bladet være fra en Miyabes Løn, Acer miyabei. Træarten vokser i Japan og er "yderst sjældent plantet i Danmark, i botaniske samlinger". Så hvis voksestedet er indenfor "flyveafstand" fra Geografisk Have, som har et stort antal udenlandske lønnearter, kunne det være løsningen.

Vh Peder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#5 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 20:47. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Acer miyabei har håret bladstilk og mælkesaft, og den står ikke i Aksel Olsens´s planteliste. Kunne være en Acer mono, som gror langs vandløb.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#6 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 21:10. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Unge planter og stødskud af ahorn har ikke altid typiske blade, kunne godt være Ahorn. En Løn der kunne ligne er Heldreichs Løn, Acer Heldreichii - se linket HER Nu mangler vi Henry Nielsen, han var også god til, at bestemme disse Løn ad.

Mvh. Jørgen

Besvar | Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#7 Kommentar postet d. 07-11-17 kl. 06:42. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Acer buergerianum kan have blade, der ligner ganske godt

mvh

Besvar | Kommentér

Elsa Kock Nielsen
#8 Kommentar postet d. 07-11-17 kl. 08:25. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Vi skulle helst se nogle flere forskellige blade på planten. Men når de ikke er der, må vi gætte arten.

Ungdomsformer af Spids Løn kan godt have den bladfacon.

- se linket HER og - se linket HER

samt de fire første billeder her:

- se linket HER

hilsen EKN

Besvar | Kommentér

Maja Møholt
#9 Kommentar postet d. 08-11-17 kl. 14:58. Emne: Er det her en haveform af en ahorn?
Tak for svar alle, og beklager at jeg først selv svarer nu (beskederne var røget i min spam, så havde ikke set dem).

Jeg må indrømme, at jeg ikke kiggede så grundigt efter frugter fra træet, men det kan jeg evt. gøre i morgen, når jeg er i nærheden igen (så kan jeg også tage billede af selve planten, m.m.)

Jeg så ingen mælkesaft, da jeg plukkede bladet, så derfor har jeg selv lidt svært ved at tro på Spidsløn, men det kan jeg tjekke efter igen.

Med små træer mener jeg lidt over en meter. Der stod en stor platan (tror jeg det er) i nærheden. Måske det er den der spøger? Bladet på billederne er meget stort (25-30 cm langt måske lidt mere). Noget af der, der slog mig mest ved planten var at samtlige blade på alle træerne i op til 2 meters højde (mener jeg var det absolut højeste), hvilket var alle dem jeg kunne se, havde denne bladform og størrelse.

Der stod ahorn og spidsløn i samme størrelse ved siden af, og ingen af disse havde denne bladform og slet ikke størrelse.

Jeg går ud og tager nogle billeder i morgen! Så kan Jeg lige få be-/afkræftet de ting, jeg var i tvivl om, og I andre kan få lov at se, hvad jeg snakker om ;)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator