Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Hvilken Brachythecium sp.? (Læst 326 gange) Postet d. 06-11-17 kl. 18:03
Jeg spottede denne mos på noget vådt ved (rod/gren) ved et vandhul, hvor den voksede sammen med bl.a. Amblystegium serpens.

De korte, ret flade og skinnende forgreninger fangede min opmærksomhed. Jeg tænkte umiddelbart på en Oxyrrhynchium sp., men har ikke kunnet påvise det tornformede fremspring på rygsiden af bladribben.

Derfor tror jeg nu mere på, at det er en Brachythecium sp. I så fald nøgler den ud som B. starkei (Dansk Mosflora). Jeg synes, at den ligner meget godt, men er alligevel i tvivl. Brachythecium slægten er ikke nem, og B. starkei er vist temmelig sjælden (iflg. Dansk Mosflora).

En serie fotos følger.

Venligst

Troels

Hvilken Brachythecium sp.? (Jeg spottede denne mos på noget vådt ved (rod/gren) ved et vandhul, hvor den voksede sammen med bl.a)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#1 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 18:07. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Et mindre godt nærbillede af nogle skudspidser.

Hvilken Brachythecium sp.? (Et mindre godt nærbillede af nogle skudspidser.)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 18:21. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Her ses et typisk blad fra et sideskud: nedre bladhalvdel ret bred, mens øvre halvdel hurtigt spidser til. Bladribben er ca. to trediedele gennemgående. Der er ingen længdefolder.

Hvilken Brachythecium sp.? (Her ses et typisk blad fra et sideskud: nedre bladhalvdel ret bred, mens øvre halvdel hurtigt spidse)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#3 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 18:24. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Her har vi så bladbasis med tyndvæggede rektangulære celler.

Hvilken Brachythecium sp.? (Her har vi så bladbasis med tyndvæggede rektangulære celler.)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 18:28. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Her ses bladspidsen. Tænderne i bladranden er primært lokaliseret her, men kan optræde spredt længere ned.

Hvilken Brachythecium sp.? (Her ses bladspidsen. Tænderne i bladranden er primært lokaliseret her, men kan optræde spredt længer)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#5 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 18:32. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Her ses bladcellerne, prosenchymatiske, mere end 5 gange så lange som brede.

Hvilken Brachythecium sp.? (Her ses bladcellerne, prosenchymatiske, mere end 5 gange så lange som brede.)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#6 Kommentar postet d. 06-11-17 kl. 21:45. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Så lykkedes det endelig at få isoleret et fornuftigt stængelblad, som passer udmærket med afbildningen af B. starkei i Dansk Mosflora.

Mens jeg husker det: der var desværre ingen sporehuse.

Hvilken Brachythecium sp.? (Så lykkedes det endelig at få isoleret et fornuftigt stængelblad, som passer udmærket med afbildning)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(530)
#7 Svar postet d. 07-11-17 kl. 10:53. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Hej Troels,

B. starkei og B. curtum skal have nedløbende stængelblade, bredere og længere nedløbende end hos B. rutabulum. Det ser ud til at være tilfældet på dit stængelblad. Kan du bekræfte det? Curtum har mest flade blade, mens de hos starkei er mere hule. Begge kan have tendens til flade skud. Endelig er der en forskel i bladcellelængden på curtum og starkei, den sidste har kortere celler. Kan du måle cellelængden midt i et stængelblad? Jeg har selv lige indrapporteret en starkei fra Silkeborg-egnen med 3 fotos - se linket HER. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#8 Kommentar postet d. 07-11-17 kl. 12:23. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Mange tak Bent for dine gode kommentarer.

Bladribbens længde er ret afgørende, når Brachythecium nøgles både efter Dansk Mosflora og Hallingbäcks "Mossor".

Hvis jeg have gjort mit hjemmearbejde ordentligt, ville jeg som alternativ til B. starkei have stødt på B. curtum.

Iflg. "Mossor" er sidstnævnte art art karakteristisk ved sine flade skud og talrige rodhår! Jamen, så kan jeg bedre forstå, hvorfor den hæftede så hårdt til underlaget. jeg vedhæfter et foto, der viser rodhårene.

Hvis B. starkei ikke har disse rodhår, vil jeg mene, at sagen er afgjort. Det må du have en mening om, nu hvor du har haft B. starkei i hånden.

Celledimensionerne har jeg desværre ikke mulighed for at måle.

Venligst

Troels

Hvilken Brachythecium sp.? (Mange tak Bent for dine gode kommentarer. 
Bladribbens længde er ret afgørende, når Brachythecium n)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#9 Kommentar postet d. 09-11-17 kl. 16:24. Emne: Hvilken Brachythecium sp.?
Takket være bistand fra en mosven, som jeg har fuld tillid til, er cellelængden (midt i bladet) blevet bestemt til 90-115 um.

Iøvrigt har jeg noteret mig, at såvel Nationalnyckeln som Dansk Mosflora nævner, at ribben hos B. starkei gennemsnitligt skulle være tydeligt længere end hos B. curtum. De blade, jeg har undersøgt, viser en bladribbe, der varierer fra udflydende til ca. 2/3 af bladlængden.

Jeg er selv ikke i tvivl om, at det er B. curtum, som jeg har fat i. Men hvad siger du Bent?

Troels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator