Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. november 2017

Ugle eller Tårnfalk, eller....?

Vi bor på landet og min mand fanger ofte mus, som bliver placeret på den tidligere møddingplads. Dagen efter er de altid forsvundet. Vi har gennem et par uger fundet fugleklatter på flisegangen langs væggen på laden.

Lige ovenover, ca. 3 m. oppe på væggen, er der en gesims, ret smal i dybden, måske 3-4 cm, og en aften vi kom kørende hjem i bilen, faldt lyskeglen tilfældigt på dette område, og jeg så en fugl sidde der, lidt sidelæns.

Den fløj, men jeg nåede inden da at se dens farver og krogede næb. Ved en senere lejlighed nåede jeg at få taget et billede, som viser omridset af denne fugl, som jo åbenbart (viser klatterne) overnatter der af og til.

Selv mente jeg at det måtte være en ugle, mens min mand tror mere på Tårnfalk. Efterhånden tror jeg han har ret, da farverne passede rimeligt.

Jeg kan ikke finde ud af om der er størst belæg for det ene eller det andet. Hvad mener eksperterne?



Foto: Ulla Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: