Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Gellett
Due/Spurve høg ? (Læst 560 gange) Postet d. 12-11-17 kl. 11:48
Jeg havde for 1.gang ( ikke set det før ) besøg af en rovfugl på min foderstand, og så kan det vel næsten kun være Spurvehøg , da Duehøgen normalt ikke kommer på privat besøg ?? Billedet er fra idag 12 nov 2017 taget i min have tæt på Kongelundsskoven

Due/Spurve høg ? (Jeg havde for 1.gang ( ikke set det før ) besøg af en rovfugl på min foderstand, og så kan det vel n)
Foto: Steen Gellett
Klik på billedet for original størrelse (800 x 573)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(2114)
#1 Svar postet d. 12-11-17 kl. 11:58. Emne: Due/Spurve høg ?
Ja, helt klart en Spurvehøg, Duehøg er meget kraftigere bygget.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5069)
#2 Svar postet d. 12-11-17 kl. 13:14. Emne: Due/Spurve høg ?
En adult hun med skifergrå overside, og som regel mere markant øjenbrynstribe end adult han har.

Billedet har dog lovlig blåstik, i naturen fremstår adulte hunner ikke SÅ gråblå.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Gellett
#3 Kommentar postet d. 12-11-17 kl. 13:48. Emne: Due/Spurve høg ?
Jeg turde ikke åbne døren ud til haven af frygt for at den skulle flyve inden jeg fik taget billedet, derfor er det taget igennem en rude. Det giver som regel "sjove" farver tak

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(452)
#4 Svar postet d. 12-11-17 kl. 21:17. Emne: Due/Spurve høg ?
...kan hunner også have “glentehale” ? Jeg sad og var sikker på, det var en han. Både pga rygfarven, “lille undulat-ansigt med stirreøje” og ja...-så halen?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5069)
#5 Svar postet d. 13-11-17 kl. 01:56. Emne: Due/Spurve høg ?
Hvor har du det med "glentehale" fra?

Høgen her er nok stadig en lille bitte smule i fældning, da de to midterste halefjer tilsyneladende mangler nogle millimeter. Også de yderste, ser det ud til, hvilket giver en lidt Duehøgeagtig facon.

Men "glentehale"?

Tror det bliver svært at finde en adult han med så meget øjenbrynstribe. Desuden gule, ikke orange øjne.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5069)
#6 Svar postet d. 13-11-17 kl. 01:58. Emne: Due/Spurve høg ?
Se bare her: En typisk ad. han:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(452)
#7 Svar postet d. 13-11-17 kl. 20:23. Emne: Due/Spurve høg ?
.....det med ‘glentehalen’ har jeg da fra en konservator i Gentofte Nej måske har jeg selv opfundet udtrykket, men det er dig der engang har kommenteret et billede, hvor man kunne se, at en ældre han havde en hale

‘der var kortere på midten/længere i siderne’. Jeg mener bestemt,

du nævnte, at det netop ku ses hos ældre hanner.... ? Så denne lille info har jeg da gemt i baghovedet ..... husker jeg forkert ?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5069)
#8 Svar postet d. 13-11-17 kl. 21:28. Emne: Due/Spurve høg ?
Med den kildeangivelse må det vel være rigtigt

Men denne her har netop ikke svagt forlængede yderste halefjer, så hun er det tiværtifæl.

Den er også kendeligt mørkere på ryggen/vingerne (selv på dette blålige billede) end gamle hanner, som nærmer sig mere en "dueblågrå" tone på oversiden.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5069)
#9 Svar postet d. 13-11-17 kl. 21:29. Emne: Due/Spurve høg ?
Som her

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator