Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. november 2017

Min første mosskorpion!

Denne mosskorpion blev fundet d.12.11.2017 i Virksund mellem nedfaldne blade m.m. i skovbunden. Skønnet kropslængde omkring 2,5 mm. - Jeg har aldrig før haft fornøjelsen af at finde sådan et dyr, men jeg har på forhånd læst mig til, at de er svære. Jeg har kigget på alle mosskorpionarter i Galleriet og har dermed da i det mindste kunnet udelukke nogle af dem. Den eneste art, hvis billede umiddelbart "rykkede" (mht. generel kropsform, farvetone o.lign.), var Almindelig mosskorpion. Men her er der selvfølgelig ikke taget højde for evt. afgørende bittesmå detaljer, som jeg ikke har forstand på.

Jeg har indtil videre obset dyret som "Mosskorpion ubest." - det kan i det mindste ikke være forkert! Men jeg ville gerne vide, om dyret måske kan få nærmere ID end som så (igen: jeg gætter på Alm. mosskorpion!).

Mine billeder af dyret blev desværre ikke optimale, men til gengæld har jeg mange andre end dette. Hvis der er en detalje, som ønskes zoomet mere ind på, kan jeg derfor muligvis hjælpe med flere billeder, men så er det nødvendigt at specificere, hvad det er, man om muligt gerne vil se. På forhånd tak.

Vh Elisabeth



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: